Amerikanske forskere: Vi kan oplade et elbilbatteri på 10 minutter

Dansk professor kalder det »spændende« og »en helt ny retning«, men vil have flere resultater.

(ARKIV) I dag kan man med en dansk hurtiglader oplade sin elbil til over 100 kilometers kørsel på 30 minutter. Amerikanske forskere har opfundet et batteri, der kan oplades til over 300 kilometers kørsel på 10 minutter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Et af de centrale problemer for elbilerne ligger i batteriet, og den hovedpine som man kalder for ‘afstandsangst’ - på engelsk ‘range anxiety’.

Kan elbilen køre langt nok på en enkelt opladning? Og kan batteriet genoplade hurtigt nok?

Forskere verden over har arbejdet hårdt på at løse problemet. Nu er en gruppe amerikanske kemiingeniører fra Penn State University kommet med deres bud på en løsning. Det skriver Videnskab.dk.

»Vi har påvist, at vi kan oplade et elektrisk køretøj på ti minutter til at køre en strækning på mellem 200 til 300 miles (mellem 322 til 483 kilometer, red.),« fortæller Chao-Yang Wang, professor ved Penn State University og en af forskerne bag batteriet, i en pressemeddelelse ifølge Videnskab.dk.

Hvis deres opfindelse kan overføres til elbiler, har forskerne opnået den guldstandard, som det amerikanske energidepartement, der har sponseret forskningen, har fastsat for batterier til elbiler:

At kunne nå en opladning til en distance på 200 miles på under 10 minutter. Standarden kalder de for ‘extreme fast charging’ eller XFC.

Med en hurtiglader i Danmark i dag kan man oplade sin elbil inden for cirka 30 minutter og lade svarende til mindst 100 kilometers kørsel ifølge Elbilforeningen (FDEL)

200 miles, eller over 320 kilometer på 10 minutter, er altså både mere end en fordobling i strækning og mere end en halvering i tid.

Det er ikke mindst spændende, fordi forskerne bag det nye batteri har bevæget sig i den diametralt modsatte retning end andre forskere, der også arbejder på at nå XFC-standarden, fortæller Poul Norby, der er professor på Institut for Energikonvertering og -lagring ved DTU Energi, til Videnskab.dk.

»Hvis man vil lade et batteri lynhurtigt, bliver det varmt, og det kræver derfor normalt aktiv køling af batteriet, så det ikke bliver for varmt og til sidst brænder af,« forklarer Poul Norby.

I det nye projekt har forskerne formået at oplade batteriet uden aktiv køling.

De har i stedet opvarmet batteriet op til 60 grader lynhurtigt med et varmelegeme i batteriet og ladet det op til 80 procent i løbet af 10 minutter. Herefter har de ladet det køle ned igen.

»Det går i en helt anden retning, end den normale tænkning på området,« pointerer Poul Norby.
Ny metode slider ikke på batteriet

Ifølge forskerne bag det nye batteri er deres utraditionelle lynopladning smart, fordi det slider mindre på batteriet, end tidligere forsøg har gjort.

Poul Norby medgiver, at forskernes resultater ser ud til at holde vand.

»Det er rigtigt, som de viser, at de slider mindre på batterierne. Så jeg kan forstå, at det kan lade sig gøre. Men jeg vil alligevel gerne stille spørgsmålstegn ved, hvor smart det er,« fortæller Poul Norby.

Han påpeger, at der stadig vil være en underliggende risiko ved, at batteriet går i brand, hvis man benytter sig af den nye teknik.

Selvom Poul Norby forholder sig skeptisk til det nye batteri fra studiet, er han ikke i tvivl om, at de lynhurtige ladninger nok skal en blive en realitet inden alt for mange år.

»Effektiviteten i batterierne bliver højere, og batterierne bliver bedre til at tage de høje strømstyrker,« siger Poul Norby, der dog ikke vil sætte et antal år på, hvornår man når XFC-standarden.

»Der er ingen tvivl om, at det er fremtiden,« fortæller han.

Artiklen er en citathistorie af Videnskab.dk