Nu slapper du lige lidt af...

Volvo snart klar med system, som holder øje med,om føreren er for træt og bør holde en pause.

Volvos sikkerhedssystem består af en radar, der fra sin position øverst i forruden holder øje med forankørende biler i op til seks meters afstand. Bremser bilisten ikke selv, gør bilen det. Fold sammen
Læs mere

Du har kørt det meste af dagen - er måske startet hjemmefra klokken 7 og har nået et eller to møder i Jylland. Nu er du på vej hjem, alene i bilen. Solen er gået ned, og øjnene begynder at svie. Der er varmt i bilen, hastigheden er støt og trafikken spredt og udramatisk. Det hjælper et halv sekund at lade øjenlågene falde i...

BIIIIIIIIIIIIIP! BIIIIIIIIIIIIIP! BIIIIIIIIIIIIIP!

...Du er straks på stikkerne og opdager, at bilen er ved at forlade sin bane - du er på vej over i modsatte side eller ud over linien til højre. Øjeblikkeligt får du korrigeret.

PYHA!

I bilens instrumentpanel flammer en orange lampe op og viser som piktogram en dampende kop kaffe. Den fortæller dig, at det er tid til en pause. Et kvarter på nærmeste rasteplads med telefonen som vækkeur eller en kvik joggetur på pladsen. Eller en kop kaffe.

Volvo er snart klart med et system, som svenskerne kalder Driver Alert Control. Det bygger på kamera-øjne i bilens front, øjne som holder øje med, at bilen bliver i sin bane. En computer slår alarm, hvis »øjnene har set«, at bilen nærmer sig vejkanten eller faretruende skifter bane. Systemets teknik minder i høj grad om parkerings-sensorer og griber ikke ind i kørslen, men advarer blot.

Systemet har sine begrænsninger, hvis »øjnene« er sløret af sne, hvis man kører i tåge, på en vej uden striber eller under 60 km/t - for eksempel i byer, hvor andre typer vejafmærkning i øvrigt ville distrahere funktionen. Systemet går heller ikke i gang, hvis føreren skifter vognbane bevidst - ved at bruge afviserblinket.

Driver Alert Control går i serieproduktion i løbet af året og bliver måske udbygget med et lille kamera ved bakspejlet, der holder øje med, om førerens naturlige glip med øjnene bliver længerevarende.

Udover at eliminere risikoen for at falde i søvn kan systemet også træde i funktion, hvis bilen er ved at forlade sin kurs, fordi føreren sms'er, taler i telefon eller har hele sin opmærksomhed på audio- eller navigationsanlægget.

Tysk forskning har vist, at hver fjerde ulykke på Autobahn skyldes søvnighed. Tilsvarende målinger fra Norge, hvor de ofte smalle vejen ellers kræver stor koncentration, taler om, at 18-19 procent af ulykkerne involverer trætte chauffører. I USA mener man, at årligt 100.000 trætheds-ulykker koster 1.500 dræbte og 70.000 skadede. Hver fjerde ulykkesfugl var decideret faldet i søvn bag rattet.

Driver Alert System er blot et af flere elektroniske faciliteter på dagens og morgendagens Volvoer. Andre er blink på indersiden af sidespejlene, som flammer op, hvis man er ved at ved at skifte vognebane upåagtet, at en anden bil er ved at overhale eller befinder sig i en død vinkel.

Et tredje system frakobler speederen, giver signal og nedbremser om fornødent bilen, hvis man er ved at køre op i en forankørende (Collision Warning og Auto Brake). Endelig udstyres flere og flere biler allerede med en fartpilot (Cruise Control), som automatisk holder afstand til forankørende. Igen er teknologien en kombination af mini-kameraer, radar-øjne, sensorer og en kvik computer.

Forskerne hos Volvo, der i Gøteborg har et sikkerhedscenter for hele Ford-koncernen (og dermed også for Jaguar, Land Rover og Mazda), sprudler af idéer, som advarer eller bremser bilen, før en ulykke sker. Derimod tøver teknikerne, når det gælder systemer, som kan overtage bilens styring. De er teknisk mulige, men fyldt med risiko for utilsigtede funktioner. Tænk, hvis bilen gav sig til at undvige en forhindring ved trække over i modsatte bane eller ved at indtage cykelsti eller fortov, Hvis undvigemanøvrer skal gå godt, kræver det mere end nok så avancerede computerprogrammer - nemlig den menneskelige fantasi til at forestille sig, hvad der vil eller kan ske.

Men de nye systemer kan hjælpe føreren til at træffe de rigtige beslutninger. Såsom at holde en pause.