Nu skal buschaufføren være høflig

Buschaufførerne i Storkøbenhavn skal være mere servicemindede. Det skal skaffe 30 mio. nye passagerer årligt.

16 ildsjæle fra busselskaber, der kører for Movia, er her i gang med at definere, hvad en god leder skal kunne for at kunne holde humøret oppe. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen
De er per definition sure og stressede. Kører som en brækket arm. Accelererer og bremser så hårdt, at man tager sig en flyvetur eller tvinges ud i en piruet i det tilfælde, at man er så heldig at have fået en hånd klemt fast omkring en ledig strop i loftet. Spørger man dem om noget, får man et halvt og kortfattet svar. Og når de endelig lukker munden op, råber de vredt i højttaleren: »Se så at gå tilbage i bussen!«

Fordommene trives i bedste velgående, når passagererne stiger på Movias busser i Storkøbenhavn. Måske fordi der nu og da er noget at komme efter. Men nu skal de 3.500 storkøbenhavnske chauffører træde i karakter. En række ildsjæle blandt chauffører og ledere er sendt på kursus.

Formålet er at styrke deres stolthed over for jobbet, så de er med til at udbrede en positiv kultur, som kan forbedre det dårlige image. Målet er blandt andet, at serviceorienterede chauffører skal være med til at skaffe Movia 30 millioner flere passagerer årligt fra 2013.

»At være buschauffør svarer til at stå i forretning. Du yder en service over for kunderne og skal ikke blot køre en bus fra A til B. Jeg smiler og siger goddag. Det gør jeg altid. Også på de dage, hvor der kommer en dårlig besked over radioen. Der går ikke noget af mig ved at sige goddag, selv om ham på kontoret er en idiot,« siger chauffør Henrik Christensen, som i et par dage har overladt sin bus på linje 300S til en kollega, mens han deltager i kurset »Chauffør med karakter« på Movia Akademiet, som har lejet sig ind på et hotel i Præstø.

Læs mere om "Chauffør med Karakter" på Buschauffor.dk
Her er ikke en bus i nærheden. Henrik Christensen og de øvrige deltagere skal da heller ikke træne i at sidde smilende bag rattet og sige: »Rigtig hjertelig velkommen«, »Kom dog indenfor«, »Tak fordi De benytter denne bus« eller endnu værre: »Hav en fortsat god dag«, mens en instruktør kontrollerer, om stemmeføringen er høflig, og om mundvigene præcis rammer skiven på en glad smiley.

Tværtimod er der tale om gruppearbejde og øvelser, hvor chauffører og ledere finder frem til, hvordan de i fællesskab kan få arbejdsglæde og service til at gå op i en højere enhed. På en måde så det ikke ender i floskler, der ligger fjernt fra dansk mentalitet. For ifølge instruktøren Finn Gjersøe får det passagererne til at se rødt.

»Vi har som danskere en overfølsomhed over for den amerikaniserede version. Vi gider ikke at have det dér: Have a nice day, da vi jo godt ved, at det bare er en floskel. Så det vigtigste er, at en chauffør f.eks. giver kunden et nik og hurtigt spotter, om det er en type, der vil snakke eller ej. Kunderne er ikke bare en grå masse men forskellige individer,« siger Finn Gjersøe.

Godt at kunne sit stof
Henrik Christensen: »God service er også, at du kan dit stof, så du kan svare korrekt, når folk spørger om f.eks. tidspunkterne, hvor pensionistkortet gælder. Det nytter ikke noget, hvis du ikke kan svare eller bliver fornærmet. Selv om vi ikke har tid, skal vi kunne svare. Og kan du dit stof, tager det heller ikke så lang tid.«

Når bussen er forsinket, og passagerne ikke har penge, kort eller billet parat men står og roder i tasker eller fumler med en mobiltelefon, skal Henrik Christensen tage sig sammen for ikke at blive sur. Det samme er tilfældet, når folk stimler sig sammen foran i bussen samtidig med, at et blik i spejlet opdager, at der er masser af plads bagest i bussen.

Hvordan siger man: Gå så tilbage, for helvede, på en pæn måde?

»Jeg plejer gerne at sige noget i retning af: For jer der ikke har kørt i bus før, så er der også en dør nede bagved. Eller: Gulvet nede bagved er ikke nymalet. Men man skal passe på, for vi får også mange kundeklager over dumsmarte bemærkninger,« siger Henrik Christensen.