SPONSERET INDHOLD

Bæredygtige investeringer skal kunne mærkes

Det danske startup Organic Basics er et godt eksempel på en ny type virksomhed, hvor bæredygtighed ikke bare er tilstræbt - men selve kernen af forretningen. Sådanne virksomheder kalder investorerne for "Impact Investments" - og de udgør en større og større del af det danske startup-miljø.

Flere og flere investorer leder efter startups og scaleups, som - udover et økonomisk potentiale - sigter mod målbare forandringer af den miljømæssige eller sociale dagsorden. (Foto: Colourbox) Fold sammen
Læs mere

Når investorer og kapitalfonde vælger at investere i startups, sker det selvfølgelig på baggrund af en vurdering af det økonomiske potentiale. Men virksomhedernes impact - altså deres evne til at skabe positiv, målbar social og miljømæssig forandring - betyder mere og mere. For nogle investorer er impact faktisk en afgørende faktor.

Investorerne er i stigende grad opmærksomme på, at deres investering skal skabe resultater, som kan måles i andet end kroner og ører. Reel forandring for klima, miljø, sundhed, uddannelse og så videre.

Det viser en rapport, som er udarbejdet af TechBBQ - en organisation, som støtter og plejer økosystemet omkring startups i Danmark. Undersøgelsen, der er lavet i samarbejde med Erhvervsstyrelsen, kortlægger 25 centrale offentlige og private investorers holdning til impact investments.

Christoffer Immanuel, medstifter og CCO, Organic Basics

»Modeindustrien er en beskidt størrelse. Så vi har sat bæredygtighed i kernen af hele virksomheden.«


I gennemsnit er mere end halvdelen af de 25 investorers samlede investeringer foretaget som impact investments, og fire investorer angiver endda, at 100 procent af deres investeringer er impact investments.

Bæredygtighed er ikke bare en hensigtserklæring
Et glimrende eksempel på en impact investment er den danske startup Organic Basics, som producerer bæredygtigt undertøj. Virksomheden blev stiftet af de tre skolevenner Alexander Christiansen, Mads Fibiger og Christoffer Immanuel ud fra et ønske om at gøre en forskel. Ingen af dem er uddannede designere, og ingen af dem har erfaring fra branchen. Men det gør ikke så meget, når drivkraften er stærk nok.

Det er tydeligt, at bæredygtighed og socialt ansvar gennemsyrer alle beslutninger, der foretages i virksomheden. Og visse dele af Organic Basics webshop minder da også mere om en miljøorganisation end en tøjbutik. Således donerer firmaet en del af sin omsætning til forskellige miljøorganisationer. Men det sker uden løftede pegefingre og uden at prikke til forbrugernes dårlige samvitiighed.

»Vi undlader at kalde os et bæredygtigt brand, og taler i stedet om de bæredygtige metoder, vi benytter,« fortæller medstifter og CCO Christoffer Immanuel i et interview med organisationen re/make.

»Det gælder også vores markedsføring. Vi prøver at lade være med at være anmasende og i stedet bare fortælle, hvordan og hvad vi gør - og så sørge for at gøre det rigtige.«

Og Organic Basics har sat bæredygtighed i kernen af hele virksomheden. Det betyder, at virksomheden udelukkende udvælger stof, som er produceret med respekt for miljøet, og udelukkende samarbejder med fabrikker, som går op i deres miljøaftryk.

Danske Organic Basics producerer undertøj på en så bæredygtig måde som muligt - og sigter samtidig mod at gøre en afgørende forskel for kloden. Fold sammen
Læs mere

En af de ting, som adskiller Organic Basics fra mange andre tøjbutikker, er, at der i webshoppen er et link til virksomhedens »Impact Report«. Her er der fuld gennemsigtighed , hvad angår virksomhedens bæredygtighed. I rapporten kan alle læse fakta om Organic Basics klimapåvirkning, produktion, leverandører, initiativer, aktivisme - og fejltagelser! For når man er en hastigt voksende startup, begår man selvfølgelig fejl undervejs.

I den aktuelle rapport handler fejlene om, at butikken har været nødt til at holde udsalg, hvilket strider imod grundtanken, ligesom et planlagt program for at tage tøjet retur til genbrug desværre endnu ikke er kommet helt i mål. Derudover er virksomhedens målsætning om overhovedet ikke at udlede CO2 inden 2025 ikke helt realistisk at nå.

Impact er vigtigere end penge
Impact investments er en stadigt større del af startup-miljøet, og rapporten fra TechBBQ afslører, hvor vigtig, målbar bæredygtighed er. I rapporten forholder investorerne sig til betydningen af forskellige parametre, og ser man udelukkende på scoren »meget høj betydning«, vinder ting som skalerbarhed og økonomisk potentiale. Men sammenlægger man svarene i »meget høj betydning« og »høj betydning«, overstiger impact faktisk økonomisk potentiale.

En anden overraskende indsigt fra rapporten er, hvor meget, social bæredygtighed fylder. Det er stadig især miljømæssige forandringer som ren energi, klimaforandringer og ressourcehåndtering, der er vigtigst for investorer, men sociale parametre som sundhed og uddannelse halter ikke langt efter.

Og det sociale aspekt tæller også for Organic Basics:

»Vi kan med sikkerhed få vores produkter produceret markant billigere ved en eller anden uambitiøs fabrik med dårlige arbejdsvilkår og et højt forbrug af kemikalier. Men når vi bliver ved med at købe hos den dyre men bæredygtige fabrik, så klarer de sig i konkurrencen, og den uambitiøse fabrik begynder at se, at der er en mere lukrativ vej at gå. Markedet er modent, og det skal vi udnytte til at støtte de producenter, som vi gerne vil se flere af i verden,« har Christoffer Immaunel forklaret i et interview med Altinget.

Økosystemet omkring iværksættere fungerer
Organic Basics er godt på vej til at blive en international iværksættersucces, som tilmed gør en forskel for den verden, vi lever i. Det kunne selvfølgelig ikke være sket uden investorer og netværk, som har hjulpet med funding og gode råd.

»I TechBBQ er vores hovedfokus at støtte og styrke det nordiske startup økosystem. Det gør vi blandt andet ved at hjælpe iværksættere, hvad end de er startups eller scaleups, i Norden med adgang til relevante kontakter fra erhvervslivet, for eksempel investorer, samarbejdspartnere, organisationer, succesfulde iværksættere, interessante oplægsholdere, talenter og internationale medier. Derudover får de mulighed for at blive eksponeret over for et internationalt publikum. Formålet er naturligvis at sikre vækst for iværksættere og scaleups,« siger Keyvan Bamdej, PR- og kommunikationschef hos TechBBQ.

Organisationen arrangerer blandt andet en stor konference for hele det nordiske startupmiljø. Her kan iværksættere mødes og netværke med hinanden - og potentielle investorer. I år foregår startup-konferencen i Lokomotivværkstedet i København 14. og 15. september.

En af deltagerne i sidste års konference var i øvrigt Organic Basics. Så har du lyst til at møde iværksættere og investorer fra hele Norden, er det det eneste rigtige sted at være.

Dette indhold er produceret af Berlingske Media i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.