Vild med kander

50 år. Billedkunstneren Lars Ravn – en af 80ernes vilde malere – har en svaghed for kaffekander, vandkander og åkander.

Lars Ravn er ikke bange for den banale symbolik og den såkaldte folkekunst. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Petit
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Kaffen, kaninen og kvinden« hed en af Lars Ravns tidligste separatudstillinger i midten af 1980erne. Og det er en motivkreds, som Ravn, der i morgen fylder 50 år, har arbejdet med lige siden. Han har varieret den, og han har også udvidet den, og der er en fin konsekvens i hans værk; uanset hvor mange teknikker og materialer han arbejder med.

Udover kaffekander maler Lars Ravn vandkander og åkander, og nok er der mange hjerter i hans billeder, men der er nu også ruder og spar. Og der er gryder og kopper og koste, elektriske pærer og hofteholdere og masser af blomster. For Lars Ravn er absolut ikke bange for den banale symbolik og den såkaldte folkekunst. Uimponerethed er i det hele taget en af hans mest karakteristiske egenskaber. Sammen med humor, udtalt respekt for og kærlighed til sin metier og et stort engagement i kunstens institutioner og faglige fora.

Som billedkunstner er Lars Ravn autodidakt. Men i begyndelsen af 1980erne bliver han en del af den levende kunstscene herhjemme, hvorfra det vilde maleri udspringer. Han arbejder i de år tæt sammen med andre kunstnere som Knud Odde og udstiller sammen med blandt andre Claus Carstensen og Kehnet Nielsen, og med sit eget personlige udgangspunkt bliver han en markant repræsentant for 1980er-maleriet.

Fabulerende og energisk
Kunstnerisk er han udstyret med en arv i form af mødet i de ganske unge år med Jorns billeder på museet i Silkeborg, hvor han selv netop i disse dage afslutter en større retrospektiv udstilling, men også kunstnere som på den ene side Henry Heerup og på den anden Bjørn Nørgaard, Peter Louis-Jensen og Erik Nyholm hører med i hans ballast uden at tynge hans værk.

I hans malerier samles billeder fra et stort spektrum af livet og bliver til nye historier – fortalt i et fabulerende og energisk, malerisk sprog.

Hyppige udstillinger var en del af 1980er-generationens måde at være kunstnere på, og Lars Ravn havde sin del af det, hvad enten det var i cykelkældre, nedlagte butikslokaler eller egentlige gallerier, og i dag er Lars Ravn medlem af Corner og repræsenteret på en længere række af landets kunstmuseer og vigtige samlinger som Ny Carlsbergfondet.

Sammen med Per Hebsgaard har Lars Ravn udført adskillige omfangsrige værker i glas til det offentlige rum og blandt andet en del til Rigshospitalet i København. Lars Ravn har modtaget en række priser og hædersbevisninger og herunder legater fra Statens Kunstfond.