Verden i vilde farver

Tom Krøjer var blandt pionererne i 1960erne. Siden udviklede han sit eget, stærkt koloristiske maleri. Han blev 72 år.

Foto: Galleri Nielsen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et rock’n roll-hjerte er holdt op med at slå. Billedkunstneren Tom Krøjer er død, 72 år gammel.

Han var et gennemmusikalsk menneske med stor kærlighed til blandt meget andet rockmusik. Og til hele verden i det hele taget. Han bevægede sig på alle måder vidt omkring. I livet. I verden. I mange forskellige medier og materialer.

Tom Krøjer arbejdede i 1960erne og 70erne i forlængelse af dadaismen og påvirket af fluxus med happenings, indtil han i 1980erne udviklede sin legende og personlige, fortællende motivkreds, der vidner om, at han havde søgt verdensstatsborgerskab. Han hentede sine motiver fra en række lokaliteter i forskellige egne af kloden og bragte dem ind i et farvestrålende, men uvirkeligt koloristisk univers beslægtet med fauvismens og popkunstens. Som hos Andy Warhol, var intet udsnit af virkeligheden for banalt til at blive malet, og også Krøyer var optaget af at gengive forbrugersamfundets forestillinger om alle de ting og oplevelser, verden har at byde den privilegerede.

I 1960erne modtog han en efter sigende særdeles afslappet, men utvivlsomt givende undervisning hos Carl-Fredrik Reuterswärd på Kungliga Kunsthögskolan i Stockholm. Professoren og hans elev mødtes, vil historien vide, en gang om ugen og spiste frokost sammen, mens de talte om kunst. Tom Krøjer debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1962. Han var tidligt med i Eks-Skolen og deltog i den internationale Bauhaus Situationistbevægelse, hvor han efter sigende følte sig noget mere hjemme sammen med Jørgen Nash og Jens Jørgen Thorsen end på Eks-Skolen, som han har beskrevet i mindre smigrende vendinger som »DKP-agtigt«. Så hellere anarkisterne Nash & Thorsen og happenings af forskellig slags.

Siden blev det så mere egentlige malerier med glade farver, og i midten af 1970erne blev han medlem af Grønningen. Mange af Tom Krøjers tidlige værker havde en midlertidig eller immateriel karakter – en af hans første udstillinger bestod af huller i luften – men han er repræsenteret på indtil flere museer og har udført en række værker til det offentlige rum.