TV-serier er den røde tråd

I fem år har Piv Bernth været dramachef på Danmarks Radio, hvilket i praksis gør hende til en af verdens mest indflydelsesrige personer inden for produktion af TV-serier.

Piv Bernth har i fem år står i spidsen for DRs dramaafdeling. Privatfoto
Læs mere
Fold sammen

Den røde tråd i Piv Bernths karriere de senere år har bestået af at vandre fra den ene succes til den anden med de store TV-serier, som Danmarks Radio sender søndag aften. TV-serier, der samler danskerne, men som måske er endnu mere agtet rundt omkring i verden.

Sådan har det dog ikke altid været. Apropos »Den røde tråd« stod Piv Bernth i 1989 bag kameraet i popbandet Shu-Bi-Duas film af samme navn. Filmen blev et gigantisk kritikerflop, mens tilskuertallet på godt og vel 69.000 set med nutidens øjne er knap så ringe. Heldigvis var det kun et mindre bump på vejen mod topposten i Danmarks Radio.

Piv Bernth begyndte som volontør i Nykøbing F.-revyen, dengang Sejr Volmer-Sørensen ledede revyen, og senere fik hun to kyndige læremestre i Sam Besekow og John Price. Efterhånden blev hun selv teaterinstruktør og siden i TV, hvor hun især i 1990 og 1991 gjorde sig bemærket med satireshowet »Den gode, den onde og den virk’li’ sjove«, der kørte i fire halvsæsoner. Michelle Bjørn-Andersen, Kurt Ravn, Niels Olsen, Ditte Gråbøl og især Peter Schrøder var morsomme på nyhedsstrømmens bekostning og Schrøders vending »det er fandeme uhyggeligt du« blev en regulær landeplage.

Siden blev lystspil og musicals Piv Bernths hovedgebet på teatre som PrivatTeatret, ABC og Amagerscenen. I 1998 blev hun fastansat som producer på Danmarks Radio, hvor hun blandt andet har vundet en Emmy for TV-serien »Nikolaj & Julie« fra 2003. Siden har hun haft sit navn på både »Forbrydelsen«, »Broen« og »Bedrag« for ikke at tale om »Ditte & Louise«, hvor man er på vej med sæson 2 til efteråret.

I 2012 steg Piv Bernth til tops i hierarkiet på Danmarks Radio, hvor hun blev dramachef efter Ingolf Gabold. Den post har hun bestredet siden, om så det har været på rolige dage på kontoret eller dage, hvor hun har været i diskussioner med Dansk Folkeparti.

Om hemmeligheden bag TV-serierne i Danmarks Radio og fremtiden sagde Piv Bernth sidste år til Skuespillerforbundets medlemsblad, Sceneliv:

»Vi skildrer mennesker og plots med stor variation og med dybder og nuancer, som de færreste tillader sig at have mod til eller giver sig tid til. Vi skal fortsat være modige i vores valg af temaer og historier samtidig med, at vi skal udvikle den måde, vi fortæller historierne på – både visuelt og formmæssigt. Vi er gode til at værne om den kreative proces, og derfor kan vi udvikle serier med plots og fortællinger, som giver seerne noget at reflektere over. Det er vores fornemste opgave at spejle noget i danskernes liv, som også giver mening for andre folkeslag.«