Tivolis ansigt udadtil

Dorthe Weinkouff Barsøe havde allerede gjort sig gældende i flere danske virksomheder, da hun i 2006 kom til Tivoli, hvor hun som underdirektør bl.a. har været med til at føre haven ind i den digitale tidsalder.

Foto: PR Tivoli Fold sammen
Læs mere

Hver morgen, når Dorthe Weinkouff Barsøe møder på sit arbejde i Tivoli, går hun en lille tur gennem haven og rundt om Tivoli-søen, nyder roen og hilser på gartnere og leverandører, der i disse tidlige morgentimer har haven helt for sig selv. Selvom det er ti år siden, hun kom til Tivoli som underdirektør for marketing, oplever hun stadig morgenerne i den fredfyldte oase midt i storbyens larm som noget fuldstændig magisk.

Det var den helt rigtige hylde, Dorthe Weinkouff Barsøe landede på, da Tivolis ledelse i 2006 spottede den dengang 40-årige account manager i kommunikationsbureauet Bergsøe 4, hvor hun havde været i to år. Med sig i bagagen havde hun også næsten ti år i det daværende Bryggerigruppen A/S, nu Royal Unibrew, hvor hun bl.a. havde ansvaret for virksomhedens mange sports- og musiksponsorater, fra små lokale fodboldklubber til musikfestivaler og som toppen af kransekagen Faxe Kondi Ligaen, som Superligaen hed på det tidspunkt.

 

I Tivoli var opgaven ligeledes at profilere en ærkedansk virksomhed, som beskæftiger sig med, hvad hun selv kalder »den glade side af tilværelsen«.

I et tæt parløb med direktør Lars Liebst har Dorthe Weinkouff Barsøe stået for at udvikle den gamle forlystelseshave til en dynamisk, moderne virksomhed, men stadig med respekt for den unikke historie. Hun har været Tivolis ansigt udadtil i diverse turismefora, politiske fora og brancheorganisationer, og hun har stået i spidsen for Tivolis indtog på sociale medier som Facebook, Instagram og YouTube, hvor Tivoli driver egen TV-kanal.

I 2014 skiftede hun rolle og blev underdirektør for brand og kommunikation og sidder nu på 10. år i Tivolis ledelsesgruppe. Sideløbende med arbejdet i Tivoli varetager Dorthe Weinkouff Barsøe en række bestyrelsesposter inden for kultur, fritid og turisme. Hun er netop valgt til næstformand i Visit Denmark, hvor hun har siddet i bestyrelsen i syv år. Her kæmper hun for at få politikernes øjne op for, hvad turistindustrien kan – f.eks. skabe job til mennesker med kort uddannelse, bl.a. flygtninge, og beskæftigelse i de områder, som nogle kalder udkantsdanmark, men som hun selv foretrækker at benævne »vandkantsdanmark«.

Og nu vi er ved vandkant, så elsker hun sammen med ægtefællen Lars og datteren Helene på 16 år sommerens sejlture til de danske øer, hvor ikke mindst den lokale gastronomi udforskes. Interessen for bordets glæder kommer hende også til gode som medlem af den danske bestyrelse for Bocuse d’Or, hvor hun netop nu følger den danske kandidat Morten Falks kamp for at kvalificere sig til VM for kokke i Lyon i januar. Selv er hun ikke nødvendigvis optaget af, at mad skal være »fint og fornemt«, men hun elsker god mad fremstillet af gode råvarer, og hvor andre måske slapper af foran Netflix, foretrækker hun at stå i køkkenet og »rode med noget fisk«.

Fødselsdagen 13. maj fejres fra morgenstunden på Nimb sammen med mand og datter. Senere på dagen er der fødselsdagsreception for venner og forretningsforbindelser.