Taknemmelig og stræbsom

Forfatteren og forretningsmanden Morten Albæks karriere har bragt ham fra filosofistudiet til erhvervslivets tinder.

Foto: Linda Kastrup Fold sammen
Læs mere

Underdirektør i Danske Bank, direktør i Vestas og nu chef for det nystartede investerings- og rådgivningsselskab, Voluntas. Morten Albæk har nået meget på de 40 år, han fylder 28. juli, men succesen har ikke været planlagt. Heller ikke under studietiden.

For Morten Albæk var det mere et spørgsmål om, hvad der interesserede ham, end hvad studiet gav af jobmuligheder. Han overvejede statskundskab, men efter mange og lange samtaler med sin far besluttede han sig for at læse filosofi og historie.

Den beslutning har også formet omverdenens syn på Albæk, for det er sjældent – måske endda enestående – at en filosofiuddannet kommer så langt i erhvervslivet.

»Jeg troede ærlig talt, at mine bedste karrierechancer var at blive tilkaldevikar på Testrup Højskole,« siger han. »På studiet regnede jeg ikke med, at jeg skulle på en rejse ud i erhvervslivet. Jeg havde kun perspektiv frem til den næste stopprøve. Min rejse er en tilfældighedsrejse.«

Dominorækken af tilfældigheder startede dog ikke helt uprovokeret. I 2000 stiftede Morten Albæk Kulturselskabet Stilling, som iscenesatte forskellige kulturarrangementer og gjorde brug af moderne markedsføringsredskaber til at synliggøre dem, og samtidig efterspurgte en direktør i Danske Bank noget anderledes tænkning. Morten Albæks storebror, der var ansat i banken, fik overtalt bankdirektøren til at tage en snak med den unge filosofistuderende, og det mundede ud i en ansættelseskontrakt til Albæk.

Kort tid efter ansættelsen i banken kom øjeblikket, der endte med at gøre Morten Albæk landskendt: Udgivelsen af bogen »Generation fucked up?« Over 160 sider skældte Albæk og medforfatter Rasmus Hylleberg ud på deres egen generation, og det gjorde som ovenfor nævnt Morten Albæk landskendt, men også til en omdebatteret figur. Siden udgav han først »Nedslag – mellem hvad vi siger og hvad vi gør« og senere »Det Gennemsnitlige Menneske«, der også fik stor opmærksomhed i offentligheden.

»I udlandet har bøgerne ikke betydet noget, der er jeg kun blevet mødt som direktør og forretningsmenneske. I Danmark – qua landets størrelse – har det været en blandet landhandel. Her har nogle folk haft svært ved at rumme, at man både kan være forfatter på Gyldendal og erhvervsmand. Bøgerne har ikke været nogen fordel, men de har ikke været nogen forhindring heller,« siger Morten Albæk om udgivelsernes indvirkning på hans karriere.

Mens danskerne stadig diskuterede »Generation fucked up?« steg Morten Albæk med rekordfart i rækkerne hos Danske Bank. Han endte efter seks forfremmelser på seks år som underdirektør, inden turen gik videre til vindmølleproducenten Vestas, hvor han blev medlem af koncernledelsen med titel som marketingdirektør og desuden havde ansvaret for blandt andet kommunikation og lobbyisme.

Da Morten Albæk kom til Vestas, var selskabet i dyb krise – særligt troværdighedsmæssigt. Sammen med resten af koncernen fik han vendt det billede, så Vestas nåede en nær uset bedring af sit image på ganske få år.

Også internationalt har Morten Albæk haft succes, da han som den eneste skandinav nogensinde er blevet kåret til at være blandt verdens 100 mest innovative marketingsmennesker fem år i træk.

Tidligere i år blev det så igen tid til nye udfordringer for den 40-årige nordjyde, da han sammen med Jan Bech Andersen stiftede investerings- og rådgivningsselskabet Voluntas.

»Jeg har nået meget af det, jeg har sat mig for. Og jeg er også bekendt med, at jeg har nået mere end almindeligt. Men jeg er ikke tilnærmelsesvis mæt,« siger Morten Albæk. »Man kan godt være både taknemmelig og stræbsom, og det er nøjagtigt, hvad jeg er.«

Fødselsdagen fejrer han med sin hustru og parrets to børn i Portugal.