Stuntman på korset

Lasse Spang Olsen har en varieret og broget karriere bag sig, og hans seneste stunt overgik alt hvad han tidligere har bedrevet.

Han er ikke den eneste i Danmark der ved, hvordan man falder ned ad en trappe, men han er uden tvivl den, der er blevet mest kendt på det.

Stuntman’en og filminstruktøren Lasse Spang Olsen, der fylder 50 år 23. april og er søn af den afdøde tegner Ib Spang Olsen og billedkunstneren Nulle Ingeborg Øigaard, har i takt med den almene professionalisering af den danske filmbranche gjort meget for stuntbranchen i Danmark.

Hans første film som stuntman var Erik Clausens »Rocking Silver« fra 1983 og siden har han stået for stuntkoordinering i en håndfuld danske film om året. Han instruerede sin første film i 1995, en filmatisering af Anders Bodelsens spændingsroman »Operation Cobra«, men gennembruddet var den tidstypiske 90er-ironiske actionkomedie »I Kina spiser de hunde« om en gruppe halvhjernede småkriminelle, der udveksler spydigheder og kører galt i biler. Lasse Spang Olsen får demonstreret sine evner som stuntspecialist, selv om det også er tydeligt, at der ikke var budget til at tage scener med eksplosioner og væltende biler om flere gange. Det er meget dyrt at lave actionfilm, men det var velgørende at forsøget blev gjort på dansk grund.

At kalde »I Kina spiser de hunde« en god film, er nærmest at skyde ved siden af intentionerne med filmen, men i en dansk sammenhæng er der en usædvanlig energi i filmen, der bringer mindelser om »Trinity-brødrene«s slå-på-tæven-film fra 1970erne.

Den brutalt-følsomme Kim Bodnia slipper rigtig godt fra en masse replikker, der virker som en knytnæve i den politiske korrekthed: »Du er jo racist!« siger hans bror til ham. »Ja? Du får det jo til at lyde som om, at det er en dårlig ting,« svarer Kim Bodnias karakter Harald.

Denne films store succes førte til flere ramasjang-film, bl.a. prequel’en »Gamle mænd i nye biler« (2002) samt »Den gode strømer« (2004) og »Inkasso« (2004). Desuden har han stået bag børneactionfilmen »Jolly Roger« (2001).

Som TV-dokumentarist har Lasse Spang Olsen undersøgt sagen om skibet Flying Enterprise i »Det skæve skib« (2002) og Olof Palme-mordet i »Det forkerte mord« (2006).

Et af Lasse Spang Olsens bedste forsøg i dokumentargenren er hans nylige undersøgelse af alternative måder at lindre smerte på, der var en alt andet end overfladisk øjenåbner. Her gav hans umiskendelige hang til selviscenesættelse virkelig mening, da hans stuntkarriere har givet ham et indblik i smerteoplevelser som få.

Alle Lasse Spang Olsens tidligere stunts blev dog overtrumfet, da han bogstavelig talt lod sig korsfæste i den filippinske landsby San Pedro Cutud. Det var noget, der gjorde indtryk på den arrede stuntman, der ellers har prøvet lidt af hvert.

»Jeg ved ikke, om jeg talte med Gud. Måske rømmede han sig lidt, og det var nok mest mig, der sagde noget. Men det var virkelig vidunderligt,« udtalte Lasse Spang Olsen om den usædvanlige oplevelse.