Stedernes mening

Udover sine videoværker eksperimenterer Eva Koch med lyd. 17. juni fylder hun 60 år.

Eva Koch har udstillet både i Danmark og i udlandet.    Foto: Stefan Wrenfeldt Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

At Eva Koch er en af landets mest interessante billedkunstnere, når det kommer til video, er hævet over enhver tvivl.

Hun viste det blandt andet så sent som tidligere på året med en 12 m høj projektion i Kunsthal Nikolaj forestillende et enormt vandfald. I ét storslået greb skabte hun en enkel vision og fortælling, der kunne hamle op med det højloftede kirkerum. Hendes værker er tilpasset stedernes mening på en meget fin måde. Ikke bare i forhold til rum og dimensioner men eksempelvis også stedets forhistorie, som det skete med et meget smukt værk i 2011 til den tidligere klædefabrik i Odense, der i dag huser Kunsthallen Brandts. Blandt hendes andre, meget betydningsfulde værker må fremhæves familiekrøniken Villar, der er blevet vist på biennalen i Venedig.

Eva Koch har ellers et formelt udgangspunkt i skulpturen, og hendes værker i slutningen af 1980erne og begyndelsen af ’90erne havde karakter af tunge, arkitektonisk tænkte konstruktioner med stor iboende kraft. Et vigtigt overgangsværk til det, der senere skulle komme, var lydinstallationen Mind the Gap fra 1994, der blev vist - eller rettere: kunne høres - i en af de små pavilloner i muren til Kgs. Have i København, ligesom hun ved andre tilfælde har eksperimenteret med lyd i forbindelse med nogle tilsyneladende nedgravede kugler med indbyggede højttalere i Kgs. Have i Odense.

I sine videoværker skildrer Eva Koch ofte fornemmelsen af labilitet under rejsen eller transittilstanden som et eksistentielt grundvilkår - og sammen med kollegaen og landskabsarkitekten Steen Høyer har hun skabt en stor land art-skulptur ved Esbjerg, hvis skiftende lys (skulpturens, altså) aktiveres af rytmen og intensiteten i strømmen af forbipasserende biler.

Eva Koch er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi suppleret af et studieophold ved universitetet i Barcelona, og hendes egentlige debut fandt sted på Charlottenborgs Forårsudstilling i 1985. Hun har modtaget en lang række legater og hædersbevisninger fra bl.a. Statens Kunstfond og Ny Carlsbergfondet. Og apropos Carlsberg viste Eva Koch for nogle år siden et værk i Glyptoteket, der forholdt sig til Rodins berømte skulptur, Borgerne i Calais, og ikke unaturligt blev belønnet af Kunstfonden. Eva Koch har desuden blandt meget andet modtaget Thorvaldsen Medaillen, Danske Kunstkritikeres Pris og Kunstmuseet Arkens rejselegat.