Sofie bliver voksen

30 år. Skuespilleren Sofie Lassen-Kahlke er godt på vej ind i de voksnes rækker – også på film og scene.

Sofie Lassen-Kahlke er blevet et kendt ansigt ikke mindst pga. serien om »Anja og Viktor«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vi har set hende blive voksen. I hvert fald rigtig mange af os. Ikke mindst vi, der læser de kulørte blade. I morgen fylder skuespilleren Sofie Lassen-Kahlke 30. Og hun er da også pænt på vej til at forlade det yndige og sødmefulde ungpige-image, som hun længe er blevet fastholdt i. Dels er der jo den tilsyneladende endeløse og endeløst populære film-serie om »Anja og Viktor«: Selv det uopslidelige filmpar er jo blevet voksne og har fået småfolk. Dels er der TV3’s soap »2900 Happiness«, hvor Sofie Lassen Kahlke slås med voksenlivets problemer som den lidt naive og moderlige Majse, som lider i luksus på den rigtige side af sporene.

Var vi stadig i 1950erne ville Sofie Lassen-Kahlkes lidt gammeldags ungpigecharme have givet hende mere end nok at lave på filmlærredet – hun er ikke svær at forestille sig med ternet tørklæde om hovedet og bag på en traktor. »Baronessen fra benzintanken« har hun spillet – på teatret. Men heldigvis har vi jo Regner Grasten, hvis verdensfjerne folkekomedier har givet hende chancen fra midten af 1990erne. Filmproducenten opdagede hende i skolegården på Tranegårdsskolen i Hellerup og lancerede hende som blid barnestjerne i titler som »Vildbassen« – i øvrigt sammen med Viktor, Robert Hansen - »Sunes familie« og julekalenderne »Krummernes jul« samt »Brødrene Mortensens jul« – i sidstnævnte var hun den kønne Kaffe Hanne, som oven i købet sang nydeligt. Og siden er det altså blevet til hele fem film i serien om Anja og Viktor, hvis kærlighed startede ved første hik, men som nu både har oplevet medgang og modgang.

Parret sælger fortsat billetter i astronomiske antal. Og Sofie Lassen Kahlke er blevet moden i rollen på sin egen milde måde – med stadigt sikrere sans for filmkomediens krav i rollen som den selvstændige Anja i et samspil med Robert Hansen, som kan slå stadigt flere gnister. I princippet er der vel ikke noget i vejen for, at publikum vil følge de to på vej mod plejehjemmet? Også publikum bliver ældre!

En formel skuespilleruddannelse er det aldrig blevet til. Til gengæld har hun været på kurser hos Lee Strasberg i Los Angeles, ligesom hun, sideløbende med filmkarrieren, har studeret jura ved Københavns Universitet. Anderledes muligheder end blot at demonstrere fersk ungpige-gratie fik hun som den kække og kyniske Maj i »Familien Gregersen«, selvom familiesagen blandt andet lider under forkert casting. Og senest har hun afsløret moderne komedietakter i comedy-serien »Maj og Charlie«, ligesom tysk tv har haft bud efter hende i et par omgange. Også på teaterscenen har Sofie Lassen Kahlke vundet indpas – ikke mindst musikalsk. Blandt andet i »Askepop«, som også blev overført til det store lærred. Hendes kække humør og veldrejede figur er glimrende forudsætninger i et repertoire, som ligeledes tæller titler som »Grease« og »Be-Bop-A-Lula«. Til foråret skal hun vise nye sider af sig selv, når hun i Tivoli og landet over skal medvirke i showet »City Singler« med Vicki Berlin, Anne Louise Hassing og Trine Gadeberg. Sofie Lassen-Kahlke burde have betingelserne for at guide tilskuerne rundt i singlepigens dating-strabadser – beundret af både kvinder og mænd, som hun er. Hun er fast inventar ved modeshowenes ringside. Og så sent som ved årets begyndelse blev hun en flot – meget flot! – nummer to i en datinghjemmeside om kendte drømmepiger på babe-toppen. Den side af sagen tager hun med et skuldertræk. Hun er for længst vænnet til offentlig opmærksomhed.