Polles far har netværket i orden

Ulrik Bülow har været vidt omkring i dansk erhvervsliv. Han har modstået kriser og stået fadder til Polle fra Snave. Inspirationen til sit arbejde har han blandt andet hentet i oldtiden. 1. februar fylder han 60 år.

Ulrik Bülow.  Foto: Erik Refner Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De danske VL-grupper kan for nogle frembringe mystiske, nærmest logelignende billeder, hvor topledere og magtfulde embedsmænd diskuterer hemmelige agendaer. For andre er det bare helt almindelige møder mellem fremtrædende erhvervsfolk.

Symptomatisk for Ulrik Bülow var han indtil sidste år formand for Dansk Selskab for Virksomhedsledelse, som driver grupperne. Symptomatisk, fordi han gennem sine 60 år har spillet et utal af fremtrædende roller i det danske erhvervsliv, både på ledelsesgangene og i en række bestyrelser. Han har selv et netværk, der er større end de flestes, efter sin omfattende walkabout i de danske virksomheder.

Ulrik Bülow har været topchef i Matas, Egmont, Sonofon, Visit Denmark og Synoptik. I dag er han administrerende direktør i den tidligere danske margarinegigant, Otto Mønsted A/S. Virksomheden, som blev stiftet i 1883, blev blandt andet kendt for OMA-margarinen, men i 1982 sadlede den om. Således beskæftiger Ulrik Bülow sig i dag ikke det mindste med mejeriprodukter, men i stedet med at investere store millionbeløb i aktier, porteføljer og virksomheder. Og som i andre klassiske danske fondsejede virksomheder sendes en del af overskuddet op i fonden, hvor det gives videre ud i samfundet.

Ulrik Bülow henter en del af sin ledelsesmæssige, retoriske og filosofiske inspiration i oldtiden - det gamle Rom, Grækenland og Egypten - fordi både udfordringerne og løsningerne ifølge ham selv minder meget om dem, vi står med i dag. Minus teknologien, forstås.

Om de gamle grækere spillede ind, da Polle fra Snave kom til verden, skal være usagt. Men i hvert fald var det Ulrik Bülow, der som topchef for det daværende Sonofon skabte den uheldige fynbo fra reklamerne, som sidenhen fik sin helt egen spillefilm. Bülow kan godt lide nytænkning og utraditionelle løsninger, og lige præcis denne løsning var med til at skærpe Sonofons brand før salget til norske Telenor.

Derudover har han været særdeles aktiv i bestyrelsesverdenen. I øjeblikket står der Ulrik Bülow på medlemslisten i ti danske bestyrelser, heriblandt Egmont, Widex, Toms, IntersportDanmark, Gigtforeningen og VL Grupperne.Mens Ulrik Bülow startede med en forkærlighed for marketing, har han også formået at styre sine virksomheder gennem oliekrise, IT-boble og senest en finanskrise. I jobbet hos Otto Mønsted har han fået mere tid til sine bestyrelsesposter, end han havde som topchef for eksempelvis Sonofon og Synoptik. Og det spor planlægger han at fortsætte i, mindst indtil han næste gang fylder rundt.