Også lige på en studs

Per Pallesen har haft et langt liv i teatrets tjeneste. Undervejs nåede han omtrent at revolutionere den danske revy.

Per Pallesen var chef for Hjørring-Revyen gennem mange år. Her i parodien på Bryggeren. Som gammel luder. Foto: Henning Bagger/Scanpix Fold sammen
Læs mere

Der er ikke mange, som kan påberåbe sig at have ændret teaterhistoriens gang her i landet. Men det kan Per Pallesen faktisk. I hvert fald den del af teaterlandskabet, vi kalder revyen. Det er ganske vist nogle år siden, og det foregik i Hjørring, som Per Pallesen omtrent gjorde synonym med sommettidens latteroase.

Med ham i spidsen som kunstnerisk leder blev revyen ikke bare hurtigere – de mange shorties, i Illustrerede vittigheder mellem numrene, sikrede en gesvindt revy uden kedelige pauser. Den blev også sjovere. Ikke blot foranlediget af den solide dosis absurd komik, det glade vanvid, Pallesen var garant for, men også på grund af dens musikalske og scenografiske elegance. Han hævede simpelt hen niveauet.

Var det i det hele taget ikke, som om Per Pallesen i samme periode – 1980erne og et stykke ind i 1990erne – var her, der og alle vegne. Den rastløse energi, der omgiver ham, udnyttede han til fulde. Med store roller på teatrene. I direktørstolen på underholdningsteatret, Lorry, hvor han overførte sin sans for den rablende crazykomik. Inde i fjernsynet, hvor han sammen med Tommy Kenters uartigt snakkesalige Fru Christof lagde landet ned som butiksindehaveren og gumlehovedet Ib Ketty Mathiesen med hinkestensbrillerne, alpehuen og de vandede vittigheder. I en sådan grad, at alle gik rundt og sagde »Også lige på en studs« og »What does you have in your tæjsk today?« Han turnerede endda kloden rundt med det musikalsk-komiske verdensnummer Pallesen & Pilmark – i leding med makkeren Søren Pilmark. Et par, der var så populært, at DR satte dem til at spille »Gøngehøvdingen« sammen i fjernsynshistoriens mest berømte kuldsejling. I det nye årtusind blev han direktør for Nørrebros Teater og fandt efterhånden melodien. Garant for det folkelige kvalitetsteater med festlige, hittepåsomme versioner af operetterne »Sommer i Tyrol« og »Mød mig på Cassiopeia«.

Iscenesættelse: Pallesen selv. Og samtidig introducerede han en ny, politisk nærgående satirekomedie i tæt parløb med Flemming Jensen: »Spindoctor,« Irak-musicalen »Let’s Kick Ass!« og »Dronningen af Malmø«. Afgangen var ikke frivillig. Heller ikke særligt retfærdig. Men Københavns Teater ville have yngre kræfter ind.

Og siden har han genopfundet skuespilleren Per Pallesen i forskellige sammenhænge, ligesom han så sent som i 2015 instruerede en vellykket revy i Sønderborg. Men ellers har han haft travlt med bestsellere og foredrag om vin – ikke mindst dem fra Italien, for Rom har en ganske særlig plads i hans hjerte. Sidde stille gør han sjældent. Entreprenørens drive er der stadig. Der er altid en premiere, der skal overværes, en rejse til et eller andet sted i verden sammen med hustruen, Vivian Dencker.