Nytænkende museumsmand runder 60

Kunsthistorikeren Lennart Gottlieb insisterer på, at kunst har betydning – men han mener på den anden side heller ikke, at det skal presses ned over hovedet på uskyldige. Han fylder 60 år 6. november.

Foto: Anna Gottlieb. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det siges, at man bliver mildere med årene. I så fald er det virkelig højst besynderligt, at kunsthistorikeren, dr.phil. Lennart Gottlieb fylder 60 år, for han er lige så skarp og kompromisløs i sine holdninger, som han var for et kvart århundrede siden. Man tør slet ikke tænke på, hvordan han så har været i sine ganske unge dage.

Omvendt er det kritikken af den kunstinstitution, han selv er en vigtig del af, der har gjort ham til en nytænkende museumsmand og en højprofileret udstillingstilrettelægger. Blandt de seneste eksempler er hans modernismeudstilling, der blev vist på kunstmuseet i Aarhus i fjor – og derefter i en helt ny udformning i Kunstforeningen i København.

Kun få kunne som Lennart Gottlieb skabe en ualmindelig skarp udstilling sammensat af så tilsyneladende forskellige billedkunstnere som Vilhelm Hammershøi, Hein Heinsen og Erik A. Frandsen og netop på den måde pege på noget væsentligt ved billedkunst. Lennart Gottlieb har desuden skabt fremragende temaudstillinger om begrebet det onde og (selvfølgelig!) skandaler i kunsten.

Gottlieb har en ualmindelig veludviklet evne til at hamre knytnæven præcist ind i problemstillingerne og blotlægge konflikternes kerne. Det gjorde han i sin essaysamling »Forsvar for kunstrummet« og på sin vis også i sin monografi om Michael Kvium. Lennart Gottlieb insisterer nemlig på, at kunst har betydning – men han mener på den anden side heller ikke, at det skal presses ned over hovedet på uskyldige. Derfor må han også blive en skarp kritiker af nogle af museernes forskellige forsøg på at blive overdrevent populære. Skal man gøre noget, skal man gøre det ordentligt og seriøst og gå ind for det. Ellers er det noget pjat, og så kan man lige så godt helt lade være!

Lennart Gottlieb har i sit liv inden og uden for institutionens mure – han har blandt andet været ansat på Statens Museum for Kunst, på Glyptoteket og på ARoS – haft et fint blik for de bedste kunstnere, og det er da også mange af dem, han har tilrettelagt udstillinger med.

Og så har han brugt en meget stor del af sit liv på at forske i Edvard Weie, som han for tiden er ved at skrive den helt store monografi om. Det har været en livslang passion, og der er efterhånden ikke den detalje om den væsentlige danske malers liv, Lennart Gottlieb ikke har fundet frem til. Det er muligt,

at han hist og her kaldes en terrier, men han har altså også sporhundens evne til at snuse sig frem til væsentlig viden. Forskerens stringens forenes med formidlerens sans for spidsformulering hos Lennart Gottlieb, der blandt meget andet også har en fortid som kunstkritiker ved Weekendavisen, vurderingsekspert for et af auktionshusene og underviser ved universitetet i Aarhus, hvorfra han er uddannet.