Melankoliens mesterfotograf

Kosmopolitten Krass Clement har gennem årene opsøgt andre motiver end de fleste, og hvis det har været motiver, der lignede andre, har de fået en ganske særlig tone og kvalitet. I morgen fylder han 70 år.

Fotografen Krass Clement. Foto: Jakob Dall Fold sammen
Læs mere
Foto: Jakob Dall

Krass Clement er en fotograf, der arbejder i serier, og serierne bliver til bøger. Efterhånden er der mange af dem, flere end 20, og skønt vidt forskellige er der en konsekvens over dem:

Uanset hvor, Krass Clement har bevæget sig i verden, uanset hvilke miljøer, han har opsøgt, er det de motiver, de færreste andre finder interessante, som han vælger. Til gengæld er det få, der med samme nerve formår at skildre melankolien i snart sagt hvad som helst. Hvor som helst. Og når som helst. Natten og de mørke skygger passer fint til hans jagt på det interessante motiv.

Skønt Krass Clement ligner en kultiveret europæisk gentleman af den gamle skole – velklædt, tilbagelænet, et venligt smil – må der være en voldsom rastløshed i ham. Hans liv har ført ham til en lang række byer i lande spredt over kloden. Irland, Cuba, Portugal, Rusland, Tyskland osv.

Hvor end han kom, er det forladtheden og melankolien, han har taget billeder af. Alene titlerne kan angive den grundtone, der ligger i hans værk. Nogle eksempler: »Det tavse land«, »Det lånte lys«, »Skygger af øjeblikke«, »Byen bag regnen«, »Hvor ingen talte« og »Ved døden«.

Sammen med forfaldet og fortiden, skyggen og stilheden er rejsen et gennemgående motiv i Krass Clements omfattende værk.

Men rejsen har ikke udelukkende ført ham til andre lande. Det har også været en udforskning af Danmark og måske især den del af kulturarven, der er ved at forsvinde eller i hvert fald er under forandring – som det københavnske seksdagesløb og de københavnske bordeller, den sidste færge over Storebælt og en længere rejse gennem det europæiske motorvejssystem.

Krass Clement har portrætteret sørgmodigheden som en side af den danske parcelhuskultur, og få andre kan vel tage til Roskilde Festival med et kamera og komme hjem med billeder, der om noget peger på melankolien som en del af festivalkulturen.

På sporet af den tabte tid

Herfra hvor vi står

Legendariske hjerter

Autodidakt og rastløs

Som billedkunstner er Krass Clement autodidakt. Han er født i København, men opvokset i både Frankrig og Danmark. Tiden blev delt mellem de to lande og har været med til at skabe en rastløshed og melankoli, der kendetegner hans langstrakte værk. En tid ernærede han sig som fotograf i Paris, inden han i begyndelsen af 1970erne blev uddannet som instruktør ved Den Danske Filmskole. Han har da også skabt to kortfilm: »Linje 9« fra 1965 og »Persontog afgår« fem år senere.

Krass Clement debuterede på Charlottenborgs Forårsudstilling i 1970 og har udstillet over store dele af verden. Herhjemme blandt andet på Kunstindustrimuseet, i dag: Designmuseum Danmark, Ny Carlsberg Glyptotek, Sophienholm og Louisiana. Han er repræsenteret i vigtige samlinger i Paris, København og New York. Blandt hæderspriser kan fremhæves Bindesbøll Medaljen i 1999 og Palle Fogtdals hæderslegat i 2006.

Krass Clement deltager for tiden i temaudstillingen »Venskaber« i Nivaa­gaards malerisamling og viser frem til 23. april et udvalg af sine billeder i Museumsbygningen på Østerbro i København. Der er en bog på vej fra hans hånd og kamera. Den fortæller om Syrien – før katastrofen.