Mandens maler

Peter Ravn tilhører den begrænsede gruppe af danske malere, der maler figurativt, og som bliver anerkendt for det.

Maler Peter Ravn, der er anderkendt for sine figurative billeder af mænd, fylder 60 år 18. december. Foto: Lis Kasper Bang Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mænd i jakkesæt og mange af dem er ikke et hyppigt motivvalg i nyere maleri. Det er ikke desto mindre maleren Peter Ravns gennemgående motiv, og det har han forfulgt gennem adskillige år.

I billede efter billede ser man mænd, der gerne ligner hinanden så meget, at de kunne være i familie med hinanden, blive kastet rundt i mere eller mindre absurde hverdagslignende situationer. Måske er de ikke i familie, blot fordi de ligner hinanden. Måske ligner de hinanden, fordi mænd i bred almindelighed gør det. Fælles for dem er, at den, der kigger på Peter Ravns billeder, må erkende: Det er ikke let at være en mand. Den eneste formildende omstændighed er, at den enkelte mand ikke er alene om at have det svært. Det har de alle sammen hos Peter Ravn. Og så er der endnu en formildende omstændighed: Den underspillede humor, der ligger i billedernes fortælling.

Peter Ravn er altså både figurativ og fortællende. Det er ikke en kombination, der hyppigt nyder fremme i dansk kunst. Men Peter Ravn er en af dem, der bliver taget alvorligt. Blandt dem, der har gjort det, er kunsthistorikeren Merete Sanderhoff, der har skrevet en bog om de figurative outsidermalere. I den betegner hun Peter Ravn og nogle af de malere, han kan sammenlignes med, som de »nutidige passionister«.

Selv har han sagt om sine billeder, at »de handler om relationer, om hierarkier, magtstrukturer og forholdet mellem individet, autoriteterne og samfundets normer. Om den løbende samtale, de fleste mennesker har med sig selv om disse forhold livet igennem. Ingen hører denne tavse samtale, idet den finder sted inde i os selv«.

Han er uddannet på Kunstakademiet og debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling og Charlottenborgs Forårsudstilling for en halv snes år siden. Som figurativ maler har det været nærliggende for ham at deltage i de portrætudstillinger til Brygger Carl Jacobsens minde, der er blevet vist på Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot i Hillerød, og han har ved flere lejligheder udstillet i blandt andet det velanskrevne Galleri Poulsen i København. Udover udstillinger i Danmark har Peter Ravn vist sine værker i en række europæiske lande samt i USA og Vietnam. I det sidste tilfælde gik det så mindre godt for Peter Ravn. Han skulle have deltaget i den censurerede udstilling Emergency Room, men for engangs skyld havde den afbildede person ikke skjorte, bukser og jakke på. Han havde en kjole på, der mindede om en, Kejserinde Dagmar engang blev afbildet i. Og så lignede personen Putin. Billedet, der hedder »Queen of Russia«, var en kommentar til lovgivningen vedrørende homoseksuelle i Rusland.

Forud for tiden som professionel kunstner arbejdede Peter Ravn i mange år med design og visuel identitet i musikbranchen og med produktion af musikvideoer.