Leret har formet hendes liv

70 år Keramikeren Ursula Munch-Petersen er nok bedst kendt for det originale og nærmest naturformede fajancestel, der bærer hendes fornavn. Men hun har utrætteligt eksperimenteret og skabt meget mere end det.

Ursula Munch-Petersen er bedst kendt for Royal Copenhagens originale fajancestel »Ursula« med de venlige former og farver. Fold sammen
Læs mere

Keramikeren Ursula Munch-Petersens livslange interesse for botanik har netop manifesteret sig i en stor tredelt udsmykning, der er en 25 års jubilæumsgave til Vejen Gymnasium. Munch-Petersen, der fylder 70 i dag, har udført tre keramiske værker over temaet jord. I det indgår skiftende tiders geologiske profiler, og en hel del modellerede planter – det være sig grøntsager såvel som vilde planter, heraf en del ukrudt samt en blå dunk med sprøjtegiften Goliat.

Værket, der må siges at afspejle Ursula Munch-Petersens omsorgsfulde holdninger til naturen, blev overdraget i oktober, næsten samtidig med at hun afleverede en opgave, der har frydet hende meget under processerne hjemme i atelieret i kunstnerbyen ved Utterslev Mose såvel som Statens Værksteder for Kunsthåndværk ved Gammel Dok på Christianshavn.

Sidstnævnte er et familiestel til 20 personer, godt og vel 300 dele bestilt og udvalgt af en passioneret elsker af håndværk og brugskunst, nemlig billedkunstneren Olafur Eliasson. Det var et stort legat fra Ole Haslunds Kunstnerfond, der inspirerede Eliasson til at bruge pengene på noget unikt udført som godt kunsthåndværk.

Ursula Munch-Petersen, der i offentligheden måske er bedst kendt for Royal Copenhagens originale fajancestel »Ursula« med de venlige former og farver, har i årenes løb arbejdet sig frem til sit umiskendelige eget keramiske udtryk, der bygger på personlige erfaringer og indlevelse og kærlighed til traditionel folkekunst – hvor på Jorden den så er. Det er svært for hende at se optimis­tisk på fremtiden for det flere tusind år gamle pottemagerhåndværks fremtid i Danmark. Der er adskillige keramikere her til lands, men under én promille interesserer sig for at skabe brugsting. Det skal være kunst alt sammen i dag.

Den Spanske Borgerkrig
Hun er født i Rønne. Hendes mor, Lisbeth M-P, var af lervaredynastiet Hjorth, hendes moster var keramikeren Gertrud Vasegaard, og hendes far, forfatteren og digteren Gustaf Munch-Petersen, mistede livet i Den Spanske Borgerkrig før hun var fyldt ét år. Det har været en god oplevelse for Ursula Munch-Petersen og hendes sønner og deres familie at komme til at føle sig tættere på faderen og morfaderen gennem historikeren Ole Sohns netop udkomne biografi om Munch-Petersen og Den Spanske Borgerkrig. Hun er gift med maleren og grafikeren Erik Hagens, og de har bl.a. samarbejdet om udsmykningen på Espergærde Børnebibliotek.

Ursula Munch-Petersen tog afgang fra Kunsthåndværkerskolen i 1960, men havde forinden i flere år arbejdet på Hjorths Terrakottafabrik i Rønne og på det legendariske værksted hos Lillemor Clement og Inger Folmer Larsen i Hareskovby.

Hun har været knyttet som underviser til Danmarks Designskole og Kunstakademiets skole for Rum- og Murkunst, til den gamle porcelænsfabrik Bing & Grøndahl og til Den kgl. Porcelainsfabrik Royal Copenhagen.

Ursula Munch-Petersen er repræsenteret på talrige museer og hun har gennem årene modtaget flere hædersbevisninger. Blandt dem Thorvald Bindesbøll Medaljen i 1994, Lis Ahlmanns Legat i 1995, Statens Kunstfonds livsvarige ydelse, og Georg Jensen Prisen på 50.000 euro skænket af Tuborgfondet i 2004. Motiveringen lød på »Et rigt keramisk virke, hvor kunstnerisk nyskabende studiokeramik på enestående vis har dannet afsæt for industriel produktion«.