Legoarvingen slap tøjlerne

60 år Kjeld Kirk Kristiansen, Legos ejer og topchef fra 1979, var lettet over at overdrage magten til en anden for nogle år siden.

Kjeld Kirk Kristiansen følte lettelse, da han først havde sluppet tøjlerne i familiefirmaet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bjørn Larsen

Det var ingen overraskelse, da tredje generation i Legofamilien fra Billund, Kjeld Kirk Kristiansen, i 1979 satte sig i chefstolen i legetøjskoncernen.

Den unge Legoarving var uddannet HA og MBA og udmærkede sig ved i løbet af 80erne at få vendt en kedelig udvikling i salgstallene, få søsat nye Legotemaer, gøre minifiguren til et ikon og udvide målgruppen ved at satse på et bredere Duplosortiment til de yngste og på Lego Technic til de ældre.

Resultatet var, at den danske legetøjsproducents varemærke stod stærkt i hele den vestlige verden, da 80erne blev til 90erne.

Men sidste i 90erne vendte udviklingen. Konkurrencen tog til, og det klassiske legetøj blev mere og mere klemt af nye tilbud fra især den elektroniske verden. Salgstallene dalede, nye produktlanceringer svigtede og Lego fik i årene omkring og efter årtusindskiftet en række dårlige resultater – værst i 2004, da underskuddet lød på små to mia. kr.

Midt i krisen besluttede Kjeld Kirk Kristiansen at overdrage magten til Jørgen Vig Knudstorp og selv nøjes med pladsen som næstformand i bestyrelsen. Det var en lettelse, siger han i dag, hvor han også erkender, at beslutningen kom for sent.

»Jeg erkendte nok for sent, at der var brug for nye folk i ledelsen. Vi skulle åbenbart have nogle rigtig kedelige resultater, før vi kunne gøre det, der skulle til for at vende skuden,« lød det i et interview med Berlingske Business 16. december.

Selv om beslutningen kom for sent, hjalp det. I 2005 kom Lego ud med et pænt overskud, og sidste år var resultatet hele 1,4 mia. kr. Lego var kommet ud af krisen ved hjælp af besparelser, outsourcing og frasalg – og ved at skrælle alle de produkter fra, der ikke havde en kerne af klassisk Lego.

»I dag har jeg en mere tilbagetrukket rolle, der ikke er knyttet til driften af virksomheden. Den er en kombination af ejeransvaret, mit formandskab i holdingbestyrelsen og så min plads i Lego Koncernens bestyrelse, hvor jeg er med til at lægge de overordnede rammer for virksomhedens udvikling. Desuden sidder jeg med i vores Brand & Innovation Board, hvor vi afstikker rammerne for udviklingen af brandet og produktprogrammet,« siger han.

Ganske som det ikke overraskede nogen, at Kjeld Kirk Kristiansen blev Lego-chef, vil det heller ikke overraske mange, hvis det viser sig, at han bliver den sidste topchef i koncernen med det Kirk Kristianske efternavn. Heller ikke ham selv.

»Det var meget nemmere for mig dengang, end det er i dag. Omvendt giver det ikke rigtig mening at tale om familieeje, hvis familien slet ikke er engageret i virksomheden,« lød det fra Legoejeren, der mener, at det fremtidige familieengagement blot vil antage en anden form, f.eks. bestyrelsesarbejde, velgørenhedsarbejde eller deltagelse i Legos Brand & Innovation Board, hvor sønnen Thomas har været med et par år.

Kjeld Kirk bor i Billund med hustruen Camilla. Parret har tre voksne børn og to børnebørn.

Berlingske Business bragte søndag 16. december et interview med Kjeld Kirk Kristiansen.