Kulissernes uundværlige Refn fylder rundt

Anders Refn har stået bag titler som »Strømer« og »Sort Høst«, men er i filmbranchen bedst kendt for sit enorme arbejde som klipper og instruktørassistent.

Foto: Vibeke Winding Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Blandt hans kolleger vækker det respekt, at Anders Refn i stedet for at stræbe efter ære og berømmelse diskret arbejder i dansk films kulisser og her yder en meget væsentlig indsats – for eksempel er det absolut ikke sikkert, at Lars von Trier kunne have skabt så mesterlig en film som »Dogville« uden uvurderlig assistance fra Anders Refn, der fylder 70 år 8. april.

Han er søn af den afdøde teatermaler Helge Refn, bror til afdøde direktør Peter Refn i Grand Teatret og far til instruktøren Nicolas Winding Refn. Selv udgik han fra Den Danske Filmskoles instruktørlinje i 1969, og i 1976 debuterede han opsigtsvækkende med »Strømer«, der med Jens Okking i hovedrollen er en begavet moderne politifilm præget af psykologiske nuancer og socialkritisk sans.

Siden har Anders Refn kun instrueret tre spillefilm, »Slægten« (1978) og »Sort høst« (1993) efter Gusta Wied samt »De flyvende djævle« (1985) efter Herman Bang. Det betyder dog absolut ikke, at han har ligget på den lade side. Han instruerede TV-serien »Én gang strømer« og har også stået bag afsnit af serier som »Landsbyen« og »Taxa«, og først og fremmest er han en af landets mest efterspurgte filmklippere. Han har klippet for navne som Søren Kragh-Jacobsen, Erik Clausen, Jørgen Leth, Morten Arnfred og Lars von Trier.

Samtidig har Anders Refn fundet tid til at undervise på Den Danske Filmskole, og han har passet en række faglige tillidsposter, bl.a. som medlem af bestyrelserne for Danske Filminstruktører og Det Danske Filminstitut. De senere år har han bl.a. været instruktørassistent på von Triers »Antichrist«, »Melancholia« og »Nymphomaniac« samt Anne Grethe Bjarup Riis’ »Hvidsten gruppen«.

Selv om han i offentligheden næppe hører til de bedst kendte danske filmskabere, er Anders Refn med andre ord en central – for ikke at sige uundværlig – figur i den hjemlige filmverden, og fuldt fortjent blev han i 2005 hædret med en æres-Bodil for sin samlede kunstneriske indsats.