Krukkemesteren

Per Weiss, keramiker, Lejre, fylder 60 år den 29. april.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Per Weiss har formået at skabe sin egen helt unikke position i dansk kunst, der gør keramik til skulpturelle værker på samme måde som det er sket med Peter Brandes og hans gigant-krukker.

Per Weiss blev allerede som 18-årig optaget på Skolen for Brugskunst, hvorfra han i 1974 tog vejen til Japan for at komme et par år i mesterlære hos Taibi Yosiga inden han tog afgang i 1977, hvor han i øvrigt modtog Kunsthåndværkerprisen af 1879, bronze og Handelsbankens Studierejselegat. Det førte dog omgående til en rejse tilbage til Japan for at tjene som assistent for forskellige andre mestre inden han i 1979 grundlagde sit eget værksted i Hagi, Japan.

Årene blev brugt til en stadig selvoplæring og udvikling af formsproget og medførte deltagelse i en række prestigefyldte udstillinger på bl.a. Yamaguchi Art Museum, Ueno Museum of Art, Yokohama & Hiroshima Cultural Centers og Fokuoka Museum of Modern Art samt en række gallerier. Han var den første fra Europa, der blev optaget på The Imperial Art Academy Show, også kaldtet »Nitten«, og samme år udstillede han på Hawaiian Museum of Art i USA.

Med denne solide kunstneriske og udstillingsmæssige bagage vendte han i 1986 tilbage til Danmark og grundlagde sit første danske værksted i hjembyen Frederiksværk. I 1988 etablerede han sit nuværende værksted i Lejre uden for Roskilde sammen med/hos keramikerkollegaen og samleveren Lene Regius. Han har modtaget støtte og arbejdslegater fra Statens Kunstfond i perioden 1992-2001.

Selv om man med en vis ret kan kalde Per Weiss den japanske dansker i keramikken, har han fortsat med at søge udfordringer i andre sammenhænge og steder. Han og Lene Regius tog i 1993 til Kreta for at prøve at arbejde med de typer af krukker, som den minoiske kultur havde betjent sig af. Gennem nogle måneder lærte han de håndværksmæssige teknikker hos lokale pottemagere i Thrapsanos, og mange af hans værker bærer tydeligt præg deraf.