Koreakrigens vittige TV-kirurg er glødende feminist

Vi kender ham bedst som Hawkeye Pierce i TV-serien »M.A.S.H.«, men i USA er Alan Alda tillige kendt for at være en af filmbyens førende feminister.

Alan Alda.  Foto: Stan Honda Fold sammen
Læs mere

Et skælmsk smil, et evigt balancerende martini-glas og en skarp replik. Det er i rollen som lægen Hawkeye Pierce i TV-serien »M.A.S.H.«, vi kender den amerikanske skuespiller Alan Alda bedst.

Den vittige kirurg, der charmerer sig gennem opholdet på et amerikansk krigshospital under Korea-krigen – og med tiden endda udvikler noget, der minder om et samfundskritisk sind og modvilje mod den krig, hans karakter har hænderne dybt begravet i – blev Alan Aldas store gennembrud. I 11 år spillede han hovedrollen i serien, der startede med at være en fiasko, men siden udviklede sig til at være en af de mest populære amerikanske TV-serier nogensinde. Det sidste afsnit af »M.A.S.H.« er stadig det mest sete finaleafsnit for en TV-serie nogen sinde – 105 mio. amerikanere så med, da det blev sendt i 1983, hvilket svarede til, at TV’et i 60 pct. af alle amerikanske husholdninger var stillet ind på det afsnit – og Alda var den første person til at vinde Emmy-priser for både skuespil, instruktør og manuskript i den samme serie.

Fra TV-stjerne til feminist

»M.A.S.H.« gjorde Alda til en stjerne, og han har i sin selvbiografi beskrevet, hvordan han gik fra at være en anonym skuespiller, som ingen rigtig kendte, til pludselig at blive tilbudt ærestitler og inviteret til at tale ved ceremonier på universiteter.

Invitationerne afslog Alda ifølge ham selv ofte, men den nyvundne status som berømthed blev brugt anderledes aktivt på den politiske scene. Alda engagerede sig intensivt i ligestillingsspørgsmålet og kvinders rettigheder, og han blev blandt andet en stærk fortaler for vedtagelsen af den såkaldte »Equal Rights Amendment«, et amerikansk lovforslag der skulle modvirke forskelsbehandling på baggrund af køn. På skuespillerfronten bød 1980erne og 1990erne blandt andet på roller i flere Woody Allen-film, herunder »Små og store synder« og »Manhattan mord mysteriet«, men primært tæller listen mindre kendte film- og TV-serier.

I 2005 oplevede Alda imidlertid et comeback, som de kun fortælles i filmbyer. Martin Scorsese hev ham ind i en birolle som Maine-senatoren Own Brewster i Scorseses »The Aviator«, og snart var Alda nomineret til verdens fineste filmpris. Oscaren vandt han ikke, men samme år oplevede han mere succes (og vandt endnu en Emmy) for en rolle i TV-serien »The West Wing«. Her spillede Alda – den liberale/demokratiske Hollywood-feminist – den republikanske præsidentkandidat Arnold Vinick med et vid, en charme og en integritet, som sjældent er en republikansk politiker i en Hollywood-produktion forundt – og viste dermed på fineste vis spændvidden i skuespilrepertoiret