Hun fik chancen - og greb den

Pludselig stod hun der i DRs søndagsserie »Bedrag«, som et helt nyt talent, der virkede som om hun aldrig havde bestilt andet end at stå foran et kamera. 7. november bliver hun 30 år.

Natalie Madueño er målrettet, ambitiøs og uforfængelig. Hun har allerede taget det danske teater- film- og tv-publikum med storm. Foto: Niels Meilvang/Scanpix Fold sammen
Læs mere

Der skal ikke bare talent, men også held til, hvis man vil klare sig i den danske film - og teaterbranche. Især handler det om at få foden inden for kort tid efter teaterskolen, for gør man ikke det, kan man være ilde stedt. Der kommer sådan cirka 18 nye talenter allerede året efter, så det er bare om at bide sig fast.

Bedre start end den, der blev Natalie Madueño til del, kan man næsten ikke ønske sig. Med rollen som den nyuddannede jurist Claudia, der bliver hvirvlet ind i økonomisk svindel på højt plan, i DRs søndagsserie »Bedrag«, stiftede danskerne bekendtskab med et helt nyt talent, der virkede som om hun aldrig havde bestilt andet end at stå foran et kamera.

Rollen fik hun allerede, mens hun gik på teaterskolen. Det var hendes blanding af sårbarhed og pludselig brutalitet, der fik filminstruktøren Per Fly overbevist om, at kvinden med den mørke, naturlige skønhed var den rigtige til rollen. Kvaliteter, hun også udviste som genstand for alles begær i Mikkel Munck Fals’ spillefilm »Swinger«, kan man tilføje.

Også på teatret fik hun sidste sæson lov at vise, hvad hun kunne, da hun blandt andet var den uskyldigt anklagede dronning Hermione i Katrine Wiedemanns Reumert-nominerede opsætning af »Et vintereventyr« på Republique - vis a vis »Bedrag«-kollegaen Esben Smed.

Hun var, ifølge Berlingskes anmeldelse, »lige til at forelske sig i - med en fin trods nede under det stakkels«. Rollen havde hun endda indstuderet på kort tid, da Sofie Gråbøl meldte forfald. Og Shakespeare fortsatte hun med, da hun i sensommeren spillede Ofelia under åben himmel i »Hamlet« på Kronborg. Oven i købet på engelsk.

Instruktører, hun har arbejdet med kalder hende målrettet, ambitiøs og uforfængelig, og en skuespiller, som har en metode. Samtidig er hun helt ydmyg over for jobbet. Selv siger hun, at hun simpelthen ikke kan undvære at spille skuespil.

»Det er en interesse for livet. At blive præsenteret for noget, jeg ikke aner noget om, og så få lov til virkelig at nørde igennem med det og koncentrere sig fuldt ud om det. For så dagen efter at gå videre til noget helt andet,« sagde hun i et interview med Berlingske sidste år.

Skuespil er ikke terapi, men det giver hende mulighed for at folde sig ud og undersøge, hvad livet og menneskepsyken rummer.

»Jeg får lov til at komme ud i ekstremer, som jeg aldrig selv ville vove. Jeg får lov at opleve noget, som ligger langt fra mig selv.«