Hollywoods største lyd er død

Manden bag musikken til »Braveheart«, »Aliens«, »Titanic«, »Avatar« og flere end 100 andre film, er død ved et flystyrt. James Horner blev 61 år.

Arkivfoto: James Horner satte musik til flere end 100 af verdens mest sete film. Han var også halvt besat af teknik og ejede flere fly, og glæden ved mekanik blev vel hans død Fold sammen
Læs mere

Et blinkende neonrør i grønt, en uhyggelig skygge udenfor, to skærende violiner i frit fald – og man har stemningen fra »Aliens«.

James Horner satte musik til flere end 100 af verdens mest sete film. Han var også halvt besat af teknik og ejede flere fly, og glæden ved mekanik blev vel hans død. Komponisten var på tur med sin enmotorers Tuscano over Californien mandag eftermiddag og styrtede ned af endnu uopklarede grunde.

Familien Horner stammede fra Østrig. Faderen var scenografen Harry Horner og arbejdede med både opera i Salzburg og filmproduktioner i Hollywood. James Horner var eneste musiker i familien. Men da briten Peter Yates i 1983 skulle filmatisere skuespillet »Påklæderen«, sprang Horner til. Hans arbejde på film skulle siden vokse til noget over 100 titler.

Tidlige film som »The Lady in Red« og »Battle Beyond the Stars« gjorde ham til et kendt navn. Bestillinger på storfilm som »Star Trek II: The Wrath of Khan« og »Star Trek III: The Search for Spock« kom til. Og han fortsatte med den næsten ufattelige produktivitet op gennem 1980erne – vel særlig vellykket i »Cocoon«, Ron Howards fantasyprægede »Willow« og det rigt dekorerede partitur til »Rosens navn« med Sean Connery i hovedrollen.

»Braveheart« fra 1995 var karakteristisk for hans stil. Musikken er båret af den mindeværdige melodi og klangen af sækkepibe.

Hans største succes i 1990erne blev musikken til James Camerons blockbuster over alle, »Titanic«. Celine Dion sang kendingsmelodien »My Heart Will Go On« og indbragte James Horner den ene af hans to Oscars. Den anden Oscar var for filmens musik som helhed. Musikken til »Titanic« er til dato det bedst sælgende filmalbum nogensinde. Senere titler har været »The Amazing Spider-Man«, »The Karate Kid« og »The Perfect Storm«.

James Horner tjente godt ret tidligt og skulle aldrig siden skabe filmpartiturer for pengenes skyld. Han satte sig sammen med instruktøren og så den rå film igennem. Kun hvis hans musik kunne gøre en forskel, sagde han ja.

Virkningerne var altid valgt med yderste omhu. James Horner ejede et stort kendskab til musik fra middelalderen og renæssancen og frem til vor tid. Mange hørte lidt for flittige citater af musikhistoriens mesterværker i hans kunst.

Han trak alligevel altid det helt rigtige middel frem: En tilpas enkel og alligevel karakteristisk lyd kunne tegne filmens univers på få sekunder. Inspirationen til »Aliens« kunne komme fra et af filmens slidte neonrør. »Rosens navn« genlød af middelalderlig klosterkulde. Horner efterlader sig hustruen Sarah og to døtre.