Han slår på tromme for kulturen

I mere end tre årtier har Christian Have arbejdet med at formidle dansk kunst og kultur. Men det hele begyndte i popgruppen Mabel og med sangen »Boom Boom«. 6. juni fylder han 60 år.

Christian Have.    Foto: Bjarne Stæhr Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Som barn drømte Christian Have om enten at blive trommeslager i Livgarden eller professionel fodboldspiller.

Det med fodbolden blev aldrig til noget, til gengæld har han livet igennem i den grad forstået at slå på tromme – først i popgruppen Mabel og siden 1984 for det danske kulturliv, nemlig som grundlægger og leder af Have Kommunikation, der fra en beskeden start er vokset til at blive Nordens største PR-Bureau for kunst og kultur.

Mabel dannede han i folkeskolen sammen med vennerne Mike, Peter og Otto. Med »Boom Boom« sang og trommede de sig i 1978 til sejren i det danske melodigrandprix og slog de følgende fem år deres folder i bl.a. Madrid og New York, inden eventyret sluttede brat med en konkurs.

I 1983 forlod Christian Have musikbranchen, i første omgang til fordel for et job som kombineret regissør og PR-medarbejder hos en teatertrup under ledelse af skuespilleren Bodil Udsen. Hun blev hans mentor og skytsengel, også da han året efter slog sig ned som selvstændig kommunikationsmand med Gladsaxe Teater, Nørrebro Teater og Østre Gasværk som nogle af de første faste kunder.

Gennem årene har Have Kommunikation bl.a. stået for PR-arbejdet med Oscar-vinderne »Babettes gæstebud«, »Pelle Erobreren« og »Hævnen«, med støttekoncerten Rock for Afrika, der indvarslede en ny tid for samarbejde mellem NGO’er og kulturlivet, med Eurovision Song Contest 2001 i Parken og ikke mindst med den meget omdiskuterede fejring af 200-året for H.C. Andersen i 2005, der blev voldsomt kritiseret for at bruge 5,8 mio. kroner på at hyre den aldrende rockstjerne Tina Turner til at synge bare to numre.

En anden mindre ridse i lakken gav det, da det i 2012 kom frem, at Christian Have i årevis havde smykket sig med lånte fjer ved at kalde sine uafsluttede danskstudier på Københavns Universitet for en cand.phil. Men det rykker ikke ved det store billede af Christian Have som en foregangsmand inden for kommunikation og markedsføring af kulturen.

Allerede i 1984 var han med til at udarbejde en rapport om kultursponsorering – længe før, det blev en naturlig ting for erhvervsliv og kultur at mødes. Og senest har han med bogen »Ansvar eller anarki« taget hul på diskussionen om, hvem der skal betale for fremtidens kultur, og udviklingen af bæredygtige forretningsmodeller inden for kulturelle og kreative virksomheder.

I 2010 fyrede Christian Have sig selv som overboss i virksomheden til fordel for den mere reflekterende post som kreativ direktør, og de seneste år har han brugt en stor del af sin tid på at skrive bøger, forelæse, holde foredrag og være moderator, bl.a. på Kulturmødet på Mors, som han var med til at søsætte sidste år.

Han er kendt som en fantastisk netværker og sidder i bestyrelserne for bl.a. Det Kongelige Teater, Wonderful Copenhagen, Den Danske Publicistklub, Copenhagen Jazz Festival, Gerlev Idrætshøjskole og Frederiksberg Museer, hvor han er formand. Han er sammen med Bikubenfonden intiativtager til scenekunstens store pris, Årets Reumert, og har også selv vundet adskillige priser, bl.a. Teater 1-prisen for sin nytænkning af teatret i Danmark, og en Sabre Award for arbejdet med H.C. Andersen-fejringen.

I karrieren har Christian Have arbejdet med et utal af store verdensnavne – fra Michael Jackson til Susanne Bier – men lige så gerne med uetablerede kunstnere og aktører fra det kreative vækstlag og humanitære organisationer. Selv bryder han sig ikke meget om at være i rampelyset, og fødselsdagen fejres med en tur i Zoologisk Have og Tivoli sammen med datteren Renees to døtre og Haves mange gudbørn.