Han skrev tre nummer 1-hits på en eftermiddag

Bee Gees’ ankermand, Barry Gibb, vil for altid være forbundet med disco, men både før og efter »Saturday Night Fever« var han først og fremmest en gudsbenådet sangskriver.

Barry Gibb fotograferet ved en statue af The Bee Gees i Redcliff, Australien.Foto: EPA/Dave Hunt. Fold sammen
Læs mere
Foto: DAVE HUNT
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Han ikke bare lignede Jesus dér i sidste halvdel af 1970erne, også han var en frelser, der med tre på hinanden følgende Bee Gees-album i perioden 1975-1979 samt de vigtigste bidrag til »Saturday Night Fever«-soundtracket viste, at der kunne skrives så god disco, at den nærmest er uopslidelig. Det vidste de arge modstandere af disco muligvis ikke, da de 12. juli 1979 brændte og sprang discoplader i luften på Disco Demolition Night i Chicago – kaldet »the day disco died« – men det fandt man ud af, da røgen og vinylsplinterne havde lagt sig, og man nogle år senere atter kunne se på genren med nogenlunde objektive øjne. Da stod sange som »Stayin’ Alive«, »More Than A Woman« og »Night Fever« tilbage som kompositioner og produktioner af nærmest granitagtig styrke.

Navnet er Barry Alan Crompton Gibb – eller bare Barry Gibb – og han fylder 70 år torsdag. En rund dag, han kan fejre med sin kone nummer 2, den tidligere Miss Edinburgh, Linda Gray, som han giftede sig med i 1970, og med hvem han har fem børn og syv børnebørn. Men fødselsdagen bliver uden hans tre yngre brødre. Tvillingerne Maurice og Robin, som var hans sidemænd og medsangskrivere i Bee Gees, døde i henholdsvis 2003 og 2012. Og lillebror Andy Gibb forlod allerede denne verden i 1988.

Storebror Gibb

Barry Gibb er storebror til dem alle. Og selv om de oftere var på kant end gode venner, fortalte han for nylig Rolling Stone Magazine, at han sørger over tabet af sine brødre, og at det er svært at være last man standing. I 2013 tog han på solotur i USA for at holde musikken i live, og det er kun et par uger siden, han udgav den ny single »In The Now« – her er verdens måske mest berømte falset ikke, hvad den har været, men med Barry Gibb er man bare glad for, at han stadig er omkring. Han har huse, eller rettere paladser, i Miami og i Beaconsfield nordvest for London – og stadig penge på kistebunden med 220 millioner plader solgt alene med Bee Gees.

Han blev født på Isle of Man i 1946 og voksede op i Manchester med sine brødre. I 1958 tog familien til Australien, og brødrene begyndte at optræde som Bee Gees. I 1967 flyttede de tilbage til England og begyndte at få de første hits. »To Love Somebody« var oprindeligt skrevet til Otis Redding, som dog ikke nåede at indspille den, før han døde i et flystyrt. Til gengæld har Nina Simone, James Carr og et utal andre indspillet denne klassiker. »How Can You Mend A Broken Heart« fra 1971 blev Bee Gees eget første nummer 1 i USA. På det tidspunkt havde Bee Gees været fra hinanden og fundet sammen igen – der er udbredt enighed om, at Barry Gibb er hovedarkitekten bag Bee Gees’ største sange, men at han gennem karrieren nedtonede sin rolle for at holde sammen på gruppen.

Første skridt mod herredømmet i discoriget kom med albummet »Main Course« i 1975, samme år gruppen slog sig ned i Miami, Florida. Her blev brødrenes signatur, falsetstemmerne, introduceret allerede i åbningsnummeret »Nights On Broadway«. Året efter fulgte gruppens mesterværk »Children Of The World«. Sange fra begge album samt nye kompositioner kom med på soundtracket til den ultimative discofilm og John Travoltas gennembrud, »Saturday Night Fever«. Med over 40 millioner solgte eksemplarer var det den bedst sælgende plade nogensinde frem til Michael Jacksons »Thriller« – og alle tiders bedst sælgende soundtrack frem til »The Bodyguard«.

Guldmageren

Det var i denne gyldne periode, at Bee Gees fik seks nummer 1-hits i streg – en rekord, som kun Lennon & McCartney kan matche. Tre af dem skrev de på samme eftermiddag! Bee Gees blev et verdensomspændende fænomen – »Brødrene Gebis tar det høje fis,« som Shubidua sang herhjemme.

Efter »Saturday Night Fever« havde Bee Gees, og i særdeleshed Barry Gibb, The Midas Touch – alt, hvad han rørte ved, blev til guld. Først rystede han titelsangen til »Grease« ud af de pailletbesatte skjorteærmer. Så udgav Bee Gees lp’en »Spirits Having Flown«. Derpå skrev de »Guilty«-albummet til Barbra Streisand – på coveret til pladen poserer Barry Gibb sammen med Barbra Streisand, og han synger duet med hende på titelnummeret og på »What Kind Of Fool«. Brødrene sendte også Dionne Warwick til tops med albummet »Heartbreaker« i 1982, hvis titelnummer gav hende et comeback efter en række magre år efter bruddet med Bacharach & David.

Til gengæld var deres egen kurve knækket. Med »Living Eyes« fra 1981 bevægede de sig væk fra discoen og begyndte den uundgåelige nedtur. De havde toppet, og frem til deres sidste studiealbum i 2001 var der ingen eller kun enkelte hits på hvert album. Men de havde også givet så rigeligt til den danseglade del af verden og nåede at opleve al tænkelig hæder – og det meste af den, mens alle tre brødre var i live – fra publikum, fra musikbranchen, fra Buckingham Palace.