Han lærte os at sige wasabi

Kim Rahbek Hansen lærte danskerne om sushi. I dag lægger flere end 1,7 mio. årligt vejen forbi hans sushi-restauranter.

24NAVKim-Rahbek-Hansen-1212.jpg
Kim Rahbek Hansen er i dag CEO for ni Sticks’n’Sushi-restauranter i Danmark og England. Arkivfoto: Liselotte Sabroe
Læs mere
Fold sammen

Kim Rahbek Hansen har om nogen bragt danskerne ind i sushi-alderen og lært os, hvilken vej et sæt spisepinde skal vende, at fisk kan spises rå, og hvad en yakitori – en stick – er for en størrelse.

Hans mor er japansk, hans far dansk, og han voksede med sin onkels fiskefabrik, Rahbek Fisk, så i bogstaveligste forstand har han fået fisk og sushi ind med modermælken.

Da han i halvfjerdserne tog en bachelor i sociologi, var det dog mere Karl Marx og kapitallogik, der optog ham, selv om han aldrig helt forstod Marx’ finere finesser. Derimod blev økonomens sociale livssyn til mere end en studieflirt.

Konturerne af et liv som iværksætter tegnede sig allerede i studieårene, hvor han sammen med en kammerat udgav Skimagasinet. Bladet førte ham til en lederkarriere i mediebranchen, hvor han arbejdede for Søndagsavisen og fandt en mentor i bladets ejer, Richard Bunck. Da Søndagsavisen senere overtog Euroman Publications, fortsatte han i en periode som administrerende direktør.

Men det blev sammen med broderen, Jens, og svogeren Thor, at han i en kælder i Nansensgade åbnede en af landets første sushi-restauranter Sticks’n’Sushi, hvor de kombinerede restaurant og takeaway.

Sushi-imperium

I slutningen af 1990erne sagde han sit job op for at hellige sig restauranten helt. Samtidig gled hans bror ud af firmaet og Kim Rahbek hentede en professionel bestyrelse og økonomifolk ind. I 2013 købte Maj Invest knap halvdelen af kæden.

Filosofien har i alle årene været, at maden er den samme på alle deres restauranter, men designet og oplevelsen varierer fra sted til sted. Kæder keder Kim Rahbek Hansen. De bliver meget hurtigt forudsigelige, mener han. Derfor tilføjes der hele tiden nye ingredienser – som makiruller, nigiri og wasabi – som bliver ord, der glider ind den danske madkultur.

De seneste fem år er omsætningen i kæden vokset med over 100 procent, og medarbejderstaben tæller godt 1.000 ansatte. Det er blevet til et helt lille sushi-imperium med restauranter i København, London og Berlin, og til efteråret byder sushi-direktøren velkommen til nye gæster på toppen af Tivoli i København.

Det er ikke imperiesyge, der har drevet værket, men glæden ved at se en idé vokse og gradvis brødføde flere kombineret med glæden ved at se adskillige nationaliteter arbejde sammen og berige hinanden. Hos Sticks’n’Sushi er det ikke enkeltpersoner, men holdet bag succesen, der er interessant. Her er det brandet, som er i centrum. Derfor ansætter han kun folk, der smiler og har små egoer.