Fornemmelse for skønhed

Freddy Pedersens credo var gennem karrieren, at æstetik og læsbarhed bør gå op i en højere enhed. 22. juni fylder han 75 år.

Grafikeren Freddy Pedersen.  Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der var godt nok en del kunstnere og kunstskribenter, der blev noget triste, da den grafiske tilrettelægger Freddy Pedersen – der nu fylder 75 – for nogle år siden lukkede sin tegnestue og trak sig tilbage til fred og familieliv.

Det skulle nu være ham vel undt, for det havde godt nok været mange hektiske år med talrige opgaver i en branche, hvor alting helst skal være færdigt nu. Eller i virkeligheden forleden dag. For også kunstnere kan være bagud, når det kommer til aflevering af materiale.

Freddy Pedersen tog dagens tildragelser med godt humør. Og uanset hvor umulige omstændighederne tog sig ud, lykkedes det på forunderlig vis at nå det til tiden. Om han så selv skulle tage kataloget til den danske pavillon på Venedig-biennalen med i sin egen kuffert. Og alle andres – hvis de havde lidt plads til overs.

Baggrunden for succesen var nu også i orden. Freddy Pedersen blev udlært håndsætter i hjembyen Skive, og det gav ham fornemmelsen for skønheden i grafisk design. Kvalitetsfornemmelsen blev udviklet i teorien på Den Grafiske Højskole i begyndelsen af 1960erne og i praksis hos først Gyldendal, hvor han arbejdede under den fine grafiske tilrettelægger Austin Grandjean, og siden gennem 17 år hos Lademann, som savnede en dynamisk grafiker til den hastigt ekspanderende bogproduktion. I 1981 etablerede Freddy Pedersen så eget grafisk værksted i det indre København – og med det som base kom den ene smukt tilrettelagte bog efter den anden. Måske fordi hans credo var, at æstetik og læsbarhed bør gå op i en højere enhed. Det er desværre slet, slet ikke en selvfølge.

Men når man tager bøger, hvis udseende Freddy Pedersen har taget sig af, ned fra reolen, er de klassiske i format og opsætning. Siderne er smukke, nemme at læse, enkle og overskuelige. Ingen fikse påfund, ingen billige tricks. Ingen layoutisme.

Kunstnermonografier og udstillingskataloger gjorde det ikke alene. Freddy Pedersen løste en længere række opgaver for private og offentlige institutioner og det på et tidspunkt, da det meste endnu ikke var forsvundet på Nettet, hvor layout åbenbart spiller en beskeden rolle, og dengang der var virksomheder og ministerier, der gerne udgav publikationer, de kunne være stolte af.

Udover glæde og taknemmelighed har Freddy Pedersen modtaget en række udmærkelser for sit grafiske håndværk, og blandt dem kan nævnes UNESCO og Hendriksen Medaljen samt adskillige priser fra Foreningen for Boghåndværk.