Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Kunsthistorikeren Marianne Torp er seniorforsker og overinspektør, som det hedder på Statens Museum for Kunst, hvor hun er det.
I dag fylder hun 50 år, og hun kan markere dagen i bevidstheden om, at hun - endnu en gang – har løftet en meget stor og krævende opgave.
Marianne Torp har haft hovedansvaret for den netop åbnede udstilling med Michael Elmgreen og Ingar Dragset, der er så venlige, når de får tilbud fra de store kunstmuseer, at svare:
»Er I nu sikre? Det bliver både besværligt og sikkert også dyrt?«
Det har så heldigvis ikke skræmt Marianne Torp, der har flid, vedholdenhed og stædighed blandt sine kvaliteter. Det har næppe heller været ren afslapning at stå for den omfangsrige og logistisk krævende Peter Bonde og Jason Rhoades-udstilling til Venedig i 1999. Og sådan er det lykkedes adskillige gange for Marianne Torp, der også har været initiativtager til X-rummet, Statens Museum for Kunsts særlige udstillingsplatform for yngre kunst.
Når kunst ligner virkeligheden
Marianne Torp er uddannet fra Københavns Universitet, og i sin studietid havde hun længere ophold i de to på hver deres måde kunsthistoriske hovedstæder, Rom og New York. Samme år som hun afsluttede sine studier – det var i 1995 – blev hun ansat ved Statens Museum for Kunst, hvor hun helt overvejende har arbejdet med udstillinger af nulevende og som regel yngre kunstnere. Blandt adskillige andre Eva Koch, Salla Tykkä, Joachim Koester og Danh Vo. Sidstnævntes bidrag til næste års Venedig-biennale skal hun – sammen med Tine Vindfelt – i øvrigt stå for.
Og nævnes må også hendes vellykkede udstilling, »Reality Check«, i 2008. Et fint forsøg på at overveje, hvordan det er, når kunst ligner virkeligheden til forveksling.
Marianne Torp har en meget lang række publikationer og bidrag til publikationer bag sig – og utvivlsomt endnu flere foran. Hun har desuden lagt et stort arbejde i nogle af kunstlivets forskellige faglige fora. Både som medlem af kulturministerielle udvalg, som censor ved universiteterne og gennem en plads i bestyrelsen af Den Danske Radeerforening.