Feministen Fay Weldon: Kønskamp udsat for satirisk vid

Fay Weldon er en af Storbritanniens største forfattere med en stor læserskare i Danmark. For mange også en feministisk forfatter.

Fay Weldons hovedpersoner er typisk kvinder, der oplever sig selv som fanget i undertrykkende, mandsdominerede forhold. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Fay Weldon har levet som en af hovedpersonerne i sine bøger. Næsten. Først læste hun psykologi og økonomi på St. Andrews-universitet i Skotland, men tog tilbage til London efter hendes første søn blev født. Kort efter giftede hun sig med en 25 år ældre skoleinspektør, Ronald Bateman, der ikke var hendes barns far. Ægteskabet holdt et par år. Derefter arbejdede hun som tekstforfatter i reklamebranchen for at forsørge sig selv og sin søn.

Da hun var 29, mødte hun jazz-musikeren og antikvitetshandleren Ron Weldon. De blev gift og fik tre sønner. Under sin anden graviditet begyndte hun at skrive for radio og TV, og det er de færreste, der ved, at det var Fay Weldon, der i 1971 skrev første episode af TV-serien »Herskab og tjenestefolk«, for hvilket hun i øvrigt modtog en pris.

Grotesk-satirisk vid

Allerede i 1967 var hendes første roman, »The Fat Woman’s Joke«, udkommet og fra begyndelsen introducerede hun sine litterære kendetegn: kønskamp anskuet fra en uortodoks feministisk synsvinkel, tilsat et grotesk-satirisk vid og gennemført med uærbødighed over for de vedtagne romankonventioner.

Mere end 40 bøger er det siden blevet til – udover radioteater og TV-dramatik. Det internationale gennembrud kom i 1978 med romanen »Praxis«. Bogen slog ned, da 1970ernes kvindekamp kulminerede og skaffede hende en stor dansk læserskare. Hovedpersonen er den ældre kvinde, Praxis, der ser tilbage på sit liv fra 1920ernes Brighton frem til 1970ernes London. En periode, hvor hun har levet både som prostitueret, forstadsfrue, mor til to, tekstforfatter på et reklamebureau for til sidst at blive en af rødstrømpebevægelsens ledere.

En ny mand

Selv om Fay Weldon af mange bliver set som en feministisk forfatter, afviser hun det selv. »Jeg er en dårlig feminist,« siger hun og fastholder underspillet, at hun i sin litteratur blot »foretager undersøgelser af kvinders liv«. Hendes hovedpersoner er typisk kvinder, der oplever sig selv som fanget i et undertrykkende forhold, der har rod i et patriarkalsk eller mandsdomineret britisk samfund.

Kontroversiel var også hendes roman »Bulgari-forbindelsen« (2001), da det kom frem, at hun havde fået penge for at nævne juveler- og livsstilsfirmaet Bulgari i titlen og en snes steder i bogen. Product placement er et kendt fænomen i, men stadig tabu i litteratur.

Hun blev skilt fra Ron Weldon i 1994, da denne forlod hende til fordel for sin astrolog. Astrologen havde overbevist ham om, at hans og Fays stjernetegn gjorde det umuligt for dem at leve sammen. I dag bor Fay Weldon i et skønt victoriansk hus i Shaftesbury, i grevskabet Dorset, og hun er gift med en 20 år yngre digter, Nick Fox, der også er hendes manager.