En rank mand i dansk kunst

Billedkunstneren Henning Damgaard-Sørensen er død, 85 år.

Kunstneren Henning Damgaard-Sørensen fotograferet foran et af sine værker. Foto: Liselotte Sabroe Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Henning Damgaard-Sørensen var en så dygtig og så indædt kunstpolitiker og en så dreven og utrættelig, skarp og velskrivende debattør, at man undertiden glemte, at det egentlig var kunsten, der var hovedsagen.

Men Damgaard-Sørensen følte, at dens frihed og autonomi var under angreb på mange fronter og ikke mindst fra inkompetente politikere. Han har formodentlig været oppe at toppes med samtlige kulturministre siden Julius Bomholt. Denne var navnlig i 1960erne en betydelig skikkelse i udformningen af en moderne dansk kulturpolitik, han var blandt initiativtagerne til Statens Kunstfond - og blev i visse kredse gerne omtalt som Kulturministeren. Udfra en opfattelse af hans efterfølgeres noget mindre format.

Blandt Henning Damgaard-Sørensens større konflikter med Systemet i de senere år var slagsmålet om Charlottenborg. At kunstnerne og herunder især sammenslutningerne i sidste ende tabte udstillingsbygningen til kuratorerne og kommissærerne, er i hvert fald ikke Henning Damgaard-Sørensens skyld.

Han var en rank mand. Som få i dansk kunst et menneske med sine meningers mod og en ustandselig trang til at delagtiggøre andre i dem, men det var aldrig ligegyldigt, hvad Damgaard-Sørensen mente i aviskronikker og katalogtekster. Og i smukke mindeord over faldne kunstnerkammerater formåede han at præcisere deres kvaliteter.

Polemikken faldt ham naturlig. Det smukke ved Damgaard-Sørensen var imidlertid hans ærlighed, hans kompromisløshed og hans vilje til at forsvare kunsten mod overgreb. Også den kunst, der ligger fjernt fra hans eget geometrisk-abstrakte formsprog og enkle, meditative, humanistisk sindede værker. Hans separatudstillinger har været få - for han tror på kunstnerstyrede udstillingsfællesskaber - og mange af hans værker har karakter af kunstneriske udsmykninger landet over.

De mest kendte vil være Kildeskovshallen i Gentofte og Høje Taastrup Station. De er et udtryk for en drøm om, at kunsten er et middel til at skabe en bedre hverdag gennem smukkere omgivelser. Her ligger Henning Damgaards kunstneriske hovedindsats.Henning Damgaard-Sørensen blev født i Aalborg, han var oprindelig mureruddannet og som kunstner selvlært. Han debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1950, blev medlem af Grønningen i 1966 og var i flere perioder en markant formand for sammenslutningen. Det er trist, at han ikke oplever Grønningens 100-års jubilæum i 2015. Han var en hovedperson i dens senere historie.

Han fik så tidligt som i 1965 Kunstfondens treårige legat og har blandt andet modtaget Eckersberg Medaillen. Han er repræsenteret på en række af landets museer samt i stort omfang på LO-skolen i Helsingør, hvorfra bisættelsen finder sted.