Dramachef med holdninger

Ingolf Gabold har stået bag nogle af DRs største seersucceser gennem tiden – men det hele begyndte med smal musik.

Ingolf Gabold fylder 75 år fredag d. 31. marts 2017. Foto: Erik Refner/Scanpix Fold sammen
Læs mere

Rød lejesvend. Politiserende pamper. Ikke sin opgave voksen.

Ingolf Gabold er blevet kaldt meget gennem tiden og ejer selv sine meningers mod.

Men han har også bare passet sit job og sikret DR den ene seersucces efter den anden:

»Borgen«, »Rejseholdet«, »Forbrydelsen«, »Nikolaj og Julie«, »Krøniken«, »Sommer«, »Ørnen« og flere andre har alle været rundt om hans skrivebord.

Faderen var tysk, moderen var dansk, så han voksede op som »tyskerbarn« efter Anden Verdenskrig og fik tæv i skolegården for det.

Han uddannede sig først til komponist med eksamen fra Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus anno 1967.

At de færreste husker hans værker længere, handler ikke om deres kvalitet. Vor tids musikliv vender bare det døve øre til avantgarden fra dengang.

Gabolds officielle værkliste begynder med »Visione« for solokvartet og seksstemmigt kor fra 1962 og fortsætter med særligt to operaer specielt for TV: Den prisbelønnede »Syv scener til Orfeus« fra 1970 og »Mod vandmandens tegn« fra 1973.

Et andet af Gabolds specialer har været musik med rod i fænomener uden for musikkens verden. »Parole sulla croce« fra 1966 er slet ikke beregnet til opførelse. Noderne skal læses!

Resten af Ingolf Gabolds arbejdsliv har stået i DRs tegn.

Han begyndte som orkesterproducent i 1974 og arbejdede sig hurtigt op i mediehusets hierarki.

Gabold var en kort tid programdirektør på DR TV, arbejdede siden som udviklingskonsulent samme sted og fandt hjem i 1999 med sin udnævnelse til dramachef på fiktionsfeltet.

Jobbet var på én gang drømmestilling og uriaspost. Skiftende vinde rent politisk og den nye konkurrence fra TV2 og udlandet gjorde klare holdninger nødvendige.

Han har altid været optaget af det kunstneriske og taler kun nødtvunget om det økonomiske. Men da prisen for »Krøniken« blev regnet ud, var han en glad mand: Den kostede kun »to kroner og 20 øre pr. afsnit pr. seer«, som han sagde.

Ingolf Gabold har siden været i klammeri med Dansk Folkeparti om især »1864« og »Krøniken« og erkendt seriernes politiserende side.

Konflikten kulminerede indtil flere gange sidste år og endte rammende nok med direkte dramatik i studiet:

Alex Ahrendtsen stillede op som Dansk Folkepartis kulturordfører og skulle debattere med ham. Men den tidligere dramachef ville ikke være med og skred fra udsendelsen. »Jeg synes ikke, det fører nogen steder hen,« sagde han.