Den tyske Spielberg

Når den tyskfødte Wolfgang Petersen laver film, lykkes det ham ofte at parre det kommercielle og kunstneriske med et stort publikum til følge. Og det begyndte med en ubåd.

Wolfgang Petersen slog for alvor igennem med »Das Boot«. Arkivfoto: CLEMENS BILAN/EPA Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Ubådsfilmen« er en særlig Hollywood-tradition med Clark Gable-filmen »Dybets Helte« fra 1958 som en af flere, der udnyttede den klaustrofobiske atmosfære i dybet.

Det var derfor ikke første gang, der blev produceret en film om en ubådsbesætning, da den tyske TV-instruktør Wolfgang Petersen i slutningen af 1970erne satte sig for at lave den ultimative undervandskrigsfilm, »Das Boot«. Men det var første gang, at tyskere havde lavet deres egen fortælling om en Verdenskrigens uhyggeligste krigszoner.

Hovedparten af »Das Boot« blev filmet i ubådsgange, der var trange, beskidte og overfyldt med forsyninger og besætningsmedlemmer. Instruktøren og skuespillerne gjorde alt for at fremme realismen, og blandt andet blev skuespillerne bedt om ikke at gå udenfor i flere uger, så de kunne opnå den rette blege ubådsteint.

Som spændingsfilm rummer »Das Boot« alle de scener, man kendte fra tidligere ubådsfilm: Det dybe skrog­knagende dyk, flugten fra dybhavsbomber og druknedøden i vandfyldte rum, men sjældent var scenerne blevet orkestreret med så svedperlende intensitet.

Som politisk værk fik filmen dog langt større indflydelse. At en tysk instruktør fik lov til at iscenesætte verdenskrigen, som den tog sig ud med tyske øjne, havde aldrig tidligere haft så stor gennemslagskraft. I Tyskland fik filmen og den efterfølgende TV-serie af samme navn kritik for at være for »forstående« over for nazisterne, og da filmen fik amerikansk premiere i Los Angeles, frygtede producenterne en tilsvarende reaktion.

Filmens fortekst indeholdt en sætning om, at »40.000 tyskere deltog i ubådskrigen og 30.000 vendte aldrig hjem«. Den fik sarkastiske klapsalver, men da filmen var slut, var der enighed: »Das Boot« er et mesterværk, som siger noget universelt om krigens meningsløshed.

Fem fantastiske film om ubåde

En del af blockbuster-maskinen

Efter den internationale succes med ubådsfilmen blev Wolfgang Petersen indrulleret i Hollywoods blockbuster-maskine, men hans evne til at forlene det kommercielle med det kunstneriske havde ofte et heldigt resultat. Det ville ikke være en overdrivelse at kalde ham Tysklands svar på Steven Spielberg.

Mange børn fik mareridt af hans filmversion af Michael Endes børnebog »Den uendelige historie«, der var en vigtig film for Berlins filmcenter, Bavaria Studios, og som viste instruktørens evne til at tilgodese publikum inden for forskellige genrer. I actionfilm som »Lige på kornet«, »Outbreak« og »Airforce One« er det netop dette, Wolfgang Petersen viser, at han kan.

»Airforce One« var en af den daværende præsident Bill Clintons yndlingsfilm og handler om en kapring af det præsidentielle fly. Det er ikke nemt at se instruktørens fingeraftryk, men tænder man for »Airforce One« en sen aftentime, er det meget svært ikke at blive hængende.