Den toneangivende filmkomponist

85 onsdag. Værket er så mægtigt, at filmkomponist John Williams er en af de få af slagsen, som det brede publikum kender navnet på.

05NAVjohn-williams-152056.jpg
John Williams har 50 gange været nomineret til en Oscar. Foto: Lawrence K. Ho/ Getty Images/Scanpix Fold sammen
Læs mere

Når en fødselsdagsomtale skal skrives, er det altid fristende at bruge begreber som »størst«, »først« og »bedst«. Med filmkomponist John Williams er det mere fristende end sædvanligt. Hans værk er ganske enkelt imponerende.

Hvis man fraregner Walt Disney, der blev nomineret til en Oscar 59 gange og vandt 22 statuetter, er John Williams den mest nominerede person i historien med 50 nomineringer.

Det lyder af alvorligt mange i en periode på kun 47 år, men flere gange har han haft to film med i feltet, ligesom han er nomineret for flere enkeltsange.

Fem gange er han gået hjem med statuetten. Nemlig for musikken til filmene »Fiddler on the Roof« (1971), »Dødens gab« (1975), »Star Wars« (1977), »ET« (1982) og »Schindlers List« (1993).

I begyndelsen af 1970’erne gjorde John Williams mest væsen af sig med musikken til katastrofefilm som »The Poseidon Adventure«, »Earthquake« og »The Towering Inferno«, der af mange danskere vil huskes som »Det tårnhøje Helvede«. Film fra dengang katastrofefilm måske nok var buldrende underholdende, men dog også stadig var og blev B-film.

På et tidspunkt i 1972 mødte John Williams og Steven Spielberg hinanden, og siden har Williams komponeret musik til mere end 20 af Spielbergs film. Et trofast og meget markant makkerskab, der løftede John Williams ind i A-filmens rækker.

John Williams vil også til evig tid være kædet sammen med musikken til George Lucas’ »Star Wars«, som han stadig i dag arbejder videre med til de nye film i serien og talrige spinoff-forretninger. I nyere tid har John Williams blandt andet arbejdet på de tre første Harry Potter-film, og han er stadig aktiv her op mod sin halvrunde fødselsdag.

Sammenlagt set er der altså belæg for at kalde John Williams for den mest toneangivende filmkomponist siden 1970’erne og dermed den mest dominerende og dygtigste i nyere tid.

Som med så meget andet er det ofte det mest enkle, der virker mest effektivt.

Feinschmeckere vil måske pege på det delikate pianotema fra »Schindler’s List«, men det af John Williams temaer, der nok aldrig vil forlade mig, er de buldrende basstoner med stadig mindre pauser fra »Dødens gab«. De illustrerer, at hajen nærmere sig mere, end det var muligt at billedliggøre for nok så stor en gummihaj styret af en ofte svigtende undervandshydraulik.