Den skaldede kulturparabol

Forfatteren Henrik List bevæger sig ubesværet mellem fag- og skønlitteratur. Undertiden mødes trådene som i hans seneste bog, romanen »Solen skinner aldrig på en go-go bar«. Ellers rummer forfatterskabet alt fra lyrik til rejselitteratur, fra ungpigedagbøger til essays og porno og prostitution. 14. maj fylder han 50 år.

Foto: Nils Meilvang Fold sammen
Læs mere

Henrik Lists forfatterskab er alsidigt. Meget alsidigt.

Foruden skønlitteratur har han skrevet fagbøger om navnlig rejser, film, musik og sex. Men selv om forfatterskabet er alsidigt, og forfatteren - der en overgang markedsførte sig selv som den skaldede kulturparabol - bag det også er det, er der alligevel nogle fællestræk.

Udover at Henrik List er en stor stilist og en fremragende skribent, er han ikke bange for noget. Hvor de fleste er noget diskrete, når det kommer til...ja, lad os nu bare tage et emne som sex med fremmede og i det fremmede, er Henrik List bedøvende ligeglad med, hvad andre mener om den sag. Altså, hvad for eksempel en hvid mand med lidt kontanter på sig kan finde på at foretage sig i Thailand.

Læs også: Bohemen fra provinsen

List synes, at det er hyklerisk og dobbeltmoralsk ikke at stå ved det. Hvorfor er det frisind, når danske kvinder har sex med lokalbefolkningen på europæiske og afrikanske turistmål, men noget svineri, når hvide mænd har det i Østen, spørger han polemisk. Og så skriver han nogle aldeles politisk ukorrekte bøger om det. Som for eksempel den gennemarbejdede essaysamling, »Sidste nat i Kødbyen«, eller den gonzojournalistiske reportagebog »Bangkok Ladyboys«.

I hans seneste bog forenes flere af temaerne. Det er den meget underholdende kriminalroman, »Solen skinner aldrig på en go-go bar«, der foregår derude »øst for Suez/ hvor sidste mand er først/ hvor de ti bud ikke gælder/ og hvor folk kan føle tørst«, som det hedder i et digt, som List må sætte pris på, Kiplings »Mandalay«. En dansk billedkunstner, der står over for sin store udstilling på Statens Museum for Kunst, bliver i Thailand beskyldt for noget snavs, og det giver forfatteren lejlighed til både at beskrive et miljø, han er fortrolig med, og for alvor at udlevere forskellige typer fra medierne.

Læs også: Tømmermænd får man i Thailand

Henrik List har selv arbejdet i pressen. Han var eksempelvis indenrigsredaktør i det berømte kulttidsskrift, »Magasin Schäfer«, og fra 1991 skrev han om musik, film og litteratur i Berlingske, indtil han i 2003 forlod avisen for at arbejde med sine egne litterære projekter. Det var også på Berlingske, at han – sammen med den, der skriver disse linjer – gennem otte år stod for klummen Henne om hjørnet. Elsket af nogle, hadet af andre. Ligesom Henrik List. Få er blevet udsat for så brutale karaktermord i aviser som han. Men han er utvivlsomt ligeglad. Han tænder helt sikkert en ny cigaret og siger måske med klar rusten stemme: »Stik mig en kold fad – så er jeg genopladet«. Det sidste ville så være en henvisning til nummeret »Godt taget« af rapperen Jokeren, som han har arbejdet sammen med ved flere lejligheder.

Allerede mens Henrik List var på Berlingske, udkom novellesamlingen »Pussyland«, hvori der er flere nøgler til forfatterskabet. For eksempel at stå på borgerlighedens sikre grund og kigge fascineret mod en anderledes tilværelse og selv overveje og forsøge at tage a walk on the wild side. Bare en lille tur. Eller Lists store optagethed af amerikansk litteratur, af amerikansk kultur og amerikansk livsstil i det hele taget. Fascinationen har også ført til hele to rejsebøger om Los Angeles, hvoraf den sidste, største og ultimative hedder »Scener fra Sunset Boulevard«.

Læs også: Fabelagtigt portræt af Englenes by

I List-bibliotekets afdeling for rejselitteratur må også nævnes hans bog om London og hans bog om Tanger, der er en pilgrimsrejse i Beat-generationens fodspor. List debuterede med et par digtsamlinger.

Noget mere kendt er hans roman, »Kære fucking dagbog«, der former sig som en fortælling om en ung piges lidelser i det danske velfærdssamfund, der fungerer bedre i teorien end i praksis. Det er en konstruktion, Henrik List betragter med et kritisk blik. Stående i udkanten og nu ikke helt længere på borgerlighedens trygge platform.