Den sidste 2CV bliver produceret

A Citroen 2CV is pictured as luxury vintages cars are displayed at an auction at the Grand Palais on February 6, 2013 in Paris. 125 vintage motor cars, 100 collection motorbikes and a 1920's Gipsy Moth plane by De Havilland, will be presented at the Bonhams auction on February 7. AFP PHOTO BERTRAND GUAY
Læs mere
Fold sammen

Pædagogjaguaren, den franske sardindåse, den flyvende skraldespand. Det skorter ikke på øge- og kælenavne til Citroën 2CV, den berømte franske bil, der i dag har opnået ikonisk status langt ud over bilkredse. På denne dag i 1990 rullede den sidste Citroën 2CV af samlebåndet på Citroën-fabrikken i Mangualde i Portugal, og dermed sluttede en epoke i bilhistorien.

Ideen til 2CV’en blev født allerede i 1930erne, og kravet fra Citroëns daværende direktør var, at bilen skulle have plads til fire passagerer – og en sæk kartofler på 50 kg. Desuden skulle den simpel at betjene og først og fremmest billig, hvilket førte til mange af de løsninger, som siden har gjort den berømt – eksempelvis klapvinduet, der blev opfundet, fordi prototypen af sparehensyn ikke havde blinklys, og føreren derfor hurtigt skulle kunne række hånden ud af vinduet. Bilen kom dog først i produktion efter Anden Verdenskrig, men så tog dens succes fart. Godt fem millioner 2CV’er i diverse varianter nåede der således at blive produceret. arjg