Den kamæleonske tangentmester

Den amerikanske pianist Herbie Hancock har – med mange farver på paletten – indtegnet sig solidt i jazzhistorien. Han er nok en gang hovednavn på den københavnske jazzfestival, når han torsdag aften indtager scenen ved en for længst udsolgt koncert.

Herbie Hancock startede som syv-årig med at spille klassisk, men skiftede senere til jazz.Foto: / Fabrice Coffrini Fold sammen
Læs mere

Når det har handlet om hovednavne på Copenhagen Jazz Festival, har det hyppigt drejet sig om en af de to amerikanske pianister, Chick Corea og Herbie Hancock. Og for to år siden dukkede de begge op og hyggede sig i hinandens selskab ved en duokoncert i DR Koncertsalen.

Jazzhistorisk har de to pianister et vist skæbnefællesskab, og de har i kraft af deres omskiftelighed begge fået betegnelsen kamæleon. Og faktisk er »Chameleon« titlen på en Herbie Hancock komposition, som den amerikanske musiker indspillede på sit signifikante 1973-album, »Head Hunters«.

Hancock og Corea som superstjerner og hyggeonkler

ere faktuelt stammer Herbie Hancock fra Chicago, Illinois, hvor han studerede klassisk klaver fra syv-årsalderen for fire år senere at spille Mozart med Chicago Symfonikerne.

Jazzundervisning blev det ikke til, men i teenageårene opdagede han pianisterne Oscar Peterson og George Shearing, og efter et par år med fysikstudier, valgte Herbie Hancock musikken.

Fra 1961 var han aktiv på jazzscenen, og året efter indspillede han sit første album, »Takin’ Off«, som blandt andet rummede hans meget populære komposition »Watermelon Man«.

I 1963 hyrede trompetisten Miles Davis så den unge pianist til den kvintet, som skulle blive et af jazzhistoriens betydeligste ensembler. Sammen med bassisten Ron Carter og trommeslageren Tony Williams skabte Herbie Hancock en helt unik rytmesektion, hvis kontrapunktiske spil uophørligt omformede og levendegjorde musikken.

I begyndelsen af 1970erne blev Herbie Hancock optaget af fusionen af jazz og rock og ikke mindst af de mange nye elektroniske keyboards. Den karakteristiske funky basgang på ovennævnte »Chameleon« spilles således af Herbie Hancock på en ARP Odyssey synthesizer, og hans band, der nu kaldte sig The Headhunters, blev toneangivende inden for funk og fusion.

Men den kamæleonske omskiftelighed betød også, at Herbie Hancock i en årrække omkring 1980 turnerede med den såkaldte VSOP Quintet, som var identisk med Miles Davis’ 1960er-kvintet, dog med Freddie Hubbard på trompet.

Siden er Herbie Hancock dukket op i talrige, forskelligartede projekter inden for såvel regulær akustisk jazz som diverse populærmusikalske stilarter. Og det var i sidstnævnte afdeling, han bevægede sig, da han i 2010 med eget ensemble var hovednavn på Copenhagen Jazz Festival.

Jazzfestivalen får besøg af Herbie Hancock og hylder Svend Asmussen

Og med den gamle kamæleon, som Herbie Hancock nu engang er, ved man aldrig lige, hvilket musikalsk antræk, han vil møde op i, og hvor interessant det nu måtte være.

Under alle omstændigheder signalerer hans koncert-aktuelle hold, der rummer guitaristen Lionel Loueke, saxofonisten Terrace Martin, bassisten James Genus og trommeslageren Vinnie Colaiuta, at den nu 77-årige tangentmester vil levere en portion god gammeldags fusionsjazz. Men lad os nu se.