Den hjertefulde heltetenor

Hans tenorstemme går fint til både Bach og berlinerkabaretens løsslupne stemninger, men han bruger den også til trøst for mennesker i nød. Mads Elung-Jensen runder et halvt århundrede 26. august.

PR-foto Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det klassiske og det lette. Det alvorlige og det muntre. Og de trøstende toner til sorgens aften.Mads Elung-Jensen gør sig i det hele.

Tenoren stammer fra landsbyen Vissing nord for Hadsten og er rundet af Østjyllands rige kirkemusikliv. Han blev optaget på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 1987, tog musikpædagogisk diplomeksamen seks år senere og debuterede i 1995 fra solistklassen med Bodil Gümoes som lærer. Det blev også til lærerige år hos legendariske Ernst Haefliger – pianisten Andreas Haefligers far. Schweizeren introducerede ham til sangcyklerne af Schubert og Schumann og de udfordrende tenorroller i Mozarts operaer.

Mads Elung-Jensen har i det hele taget været meget omkring og tæller store navne som Peter Schreier, Anthony Rolfe Johnson og Matthias Goerne blandt sine lærere. Men hvis han har et speciale, er det Johann Sebastian Bachs oratorier og passioner. Hans rige erfaringer med det tyske sprog og store flair for det poetiske i en tekst giver ordene en særlig vægt. Lyden af København ved juletid i 1990erne var i høj grad lyden af Mads Elung-Jensens stemme.

Karrieren har også ført ham om den nyere musik. Et højdepunkt i den retning kom med hans medvirken i Aribert Reimanns bevægende »Engführung« for tenor og klaver på Nordiske Ambassader i Berlin for fire år siden.

En stor del af hans arbejdsliv af i dag er viet den berlinske kabaret. Musikkens særlige blanding af humor og vægt på ordenes mening passer perfekt ind i hans profil. Han dannede i 2005 gruppen Kopenhagen Kabarett og optræder jævnligt på berlinerbeværtningen »Det sorte svin«.