Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Billedhuggeren Eva Sørensen – 75 år i morgen - er måske knap så kendt som mange af hendes maskuline generationsfæller, men det gør hende nu ikke mindre betydningsfuld. En meget stor del af hendes liv og arbejde er lagt i Italien med forholdsvis sjældne udstillinger herhjemme, hvor hun dog er repræsenteret på adskillige museer og i det offentlige rum i en lang række danske byer. Især fødebyen Herning. Men smukkest i parken om Ordrupgaard.Under sin studietid, der i al væsentlighed foregik i udlandet, gjorde Eva Sørensen sig fortrolig med en række af keramikkens og skulpturens materialer og teknikker og arbejdede særdeles grundigt med skulpturens formmæssige problemstillinger. Men det er først i 1977, da hun lærer den grønne granit fra Montorfano i Italien at kende, at hendes betydelige og originale talent folder sig ud. Hun træder i karakter, og hun finder sit eget udtryk. Ikke at det ikke lå i svøb i de tidlige års rustikke og organisk tænkte skulpturer, der kunne lede tanken hen på helt eller delvis udfoldede blade. Eller i en række ungdomsværkers gennemprøvninger af forholdet mellem den firkantede klump og den runde, undertiden delvis opløste kugle.