Den færøske forbindelse

40 år. Søllerød Kros ankermand, Jan Restorff, er en mester i den glemte værtsrolle.

Jan Restorff sikrede Søllerød Kro madskribenternes pris for årets bedste service. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jørgen Jessen

Normalt er det køkkenchefen, som tegner butikken på de store stjernerestauranter. Sådan er det ikke på Søllerød Kro, for uden at forklejne Jakob de Neergaards knivskarpe indsats i køkkenet, så er det restaurantchef og daglig leder Jan Restorffs trinde skikkelse, der tjener som kroens gallions­figur.

Restorff er en ener på tidens restaurantscene. Ikke alene er det siden ankomsten på kroen i 1999 lykkes ham at vende den store tunge skude, som det traditionsrige spisested nu engang er, så den nu igen sejler i den rigtige retning. Han har et helt særligt greb om rollen som vært, som man kun sjældent støder på herhjemme i denne tid, hvor tjener­faget af en eller anden grund er behæftet med lav status, og mange restauranter lider under manglen på kvalificeret serveringspersonale.

En del af forklaringen på Restorffs særlige evner er måske, at han er født ind i faget, eftersom hans forældre drev Hotel Hafnia i Torshavn. På Søllerød er der i hvert fald ikke noget, som hedder tjenerkrise. Her orkestrerer Restorff tropperne til UG, hvilket blev belønnet med prisen »Årets Service« for bedste betjening, da Den Danske Madanmelderforening holdt sin årlige prisuddeling tidligere på året.

Restorff er meget stærk i ikke mindst den franske topgastronomi, få herhjemme har spist sig så grundigt gennem Paris’ trestjernede restauranter som han. Men det er dog først og fremmest vinen, Restorffs hjerte banker for. Der er ikke mange herhjemme, der kan hamle op med ham som vinsmager, når vi taler favorit-distrikterne, som er Bourgogne, lejlighedsvis suppleret med Barolo, Rhône, riesling fra Alsace og Tyskland og så selvfølgelig Champagne. Vigtigt for gæsterne er det dog, at Restorff er så god til at dele ud af sin glæde og begejstring. At kroen år efter år får prisen for Årets Vinkort, er næsten blevet en selvfølgelighed.

Mad og drikke i rigt mål har dog også sin pris – i form af ekstra bagage på sidebenene. Således går kroens færøske forbindelse blandt sine kolleger – i al kærlighed venskabelighed – under tilnavnet »Grinden«.