Concordens eneste styrt

Concorden, der netop var lettet fra Charles de Gaulle-lufthavnen, kom aldrig rigtigt i luften, men styrtede i stedet ind i et hotel og dræbte alle ombord samt yderligere fire personer på hotellet. Arkivfoto: EPA
Læs mere
Fold sammen

25. juli 2000 blev 109 mennesker (100 passagerer og ni besætningsmedlemmer) dræbt, da et Concorde-fly fra Air France styrtede ned i et hotel i Gonesse tæt på Charles de Gaulle-lufthavnen kort efter at være lettet fra Paris. Yderligere fire mennesker på hotellet mistede livet.

I den efterfølgende undersøgelse blev årsagen til katastrofen fastslået til at være, at flyets venstre dæk eksploderede under starten, da det ramte en flydel fra et fly, der var lettet kort forinden. Dækrester gennemtrængte efterfølgende undersiden af venstre vinge og forårsagede en læk i en brændstoftank lige foran motorernes luftindtag. Det ud­strømmende brændstof betød, at motorkraften blev voldsomt reduceret og medførte, at flyet aldrig kom rigtigt i luften. I stedet – med flammerne stående ud af motorerne – fløj ind i hotellet. Efter styrtet blev samtlige Concorde-fly holdt på jorden i en periode og skulle vise sig at blive det eneste styrt, flytypen havde i sin levetid.

Det supersoniske fly, der kun blev bygget i 20 eksemplarer, kom første gang på vingerne i 1976 og indgik i flyflåden hos henholdsvis Air France og British Airways. Concordens rejsehastighed var to gange lydens hastighed (Mach 2), og flyvehøjden på en transatlantisk flyvning kom op omkring 18 km, hvilket var med til at reducere flyvetiden mellem London og New York til tre en halv time mod normalt syv timer.

Men Concorden var også særdeles brændstofsulten og brugte over 25.000 liter brændstof i timen. Kombineret med, at der kun var plads til 100 passagerer, blev billetterne særdeles pebrede i pris. En enkeltbillet i Concordens bedste dage løb op i 40.000 kr., og i 2003 var passagertallet faldet så meget, at de to selskaber indstillede flyvningerne permanent.

Sus