Bjarke hører til verdens bedste

Bjarke Mogensen er et mildt og ejegodt menneske – og et verdensnavn på klassisk harmonika.

Bjarke Mogens.    Foto: Anton Houtappels Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Harmonika hedder »accordeon« på nudansk. Bjarke Mogensens jobtitel er altså »accordeonist«.

Den karismatiske bornholmer har været førende på feltet i årevis. Vel at mærke ikke bare en af Danmarks førende, men en af de største på verdensplan.

Bjarke begyndte arbejdet med den store bælg og knapperne som syv-årig og var solist med Münchens Symfoniorkester efter bare seks års undervisning.

Talentet var åbenlyst for enhver. Han vandt guld i Berlingskes Klassiske Musikkonkurrence i 2000 og har siden fået et hav af både priser og pengepræmier. Alene i 2006 eksempelvis Bornholms Kulturpris, Victor Borges Musikpris og sejren i »Spil for livet« på DR2 - tænk ,at det allerede er snart ti år siden!

Senere sejre har været Det Kgl. Danske Musikkonservatoriums konkurrence i 2008, P2s kammermusikkonkurrence i 2011 og EBUs højt profilerede »New Talent« i 2012. Ligesom han både har fået Kronprinsparrets Stjernedryspris og Dronning Ingrids Mindelegat. Man kunne blive ved.

Når man spiller accordeon, er man altid lidt tørstig efter nyt blod til repertoiret: Instrumentet er trods alt kun et par hundrede år gammelt og endda væsentlig yngre som storspiller inden for klassisk musik.

Så bornholmeren har selv grundlagt indtil flere grupper: Mythos er en duo med kollegaen Rasmus Kjøller. Kottos er en lidt eksotisk kvartet af overordentligt kreative musikere og var seneste aktuel som i »Messias« forleden!

Verdensvirtuoser som violinisten Gidon Kremer, dirigenten Rafael Payare og vor egen Andreas Brantelid på cello har haft glæde af Mogensens spil. En komponist som Martin Lohse har fået sine drømmende værker foreviget af ham på CD. Instrumentet har gjort ham til gæst i alt fra Kreml til Carnegie Hall i New York og Concertgebouw i Amsterdam. Eller rettere: Hans musikalitet har gjort det hele. For han elsker sit instrument himmelhøjt og kan tale længe om dets muligheder i både kraftige og tyste værker.

Men han kunne i virkeligheden have kastet sig over et hvilket som helst instrument og fået stort set samme karriere ud af det. Bjarke Mogensen ejer et følsomt øre for selv de mindste forskelle i musik. Og ingen har nogensinde hørt ham spille to toner helt ens. Musik bliver liv i Bjarkes hænder.