Begavet danser med koreografisk talent

Kongelig balletdanser Sebastian Kloborg er en fantastisk karaktertegner. Nu stopper han som danser for at hellige sig koreografien.

Selv om Sebastian Kloborg kun er 30, har han allerede nået langt i sin balletkarriere. Foto: Natascha Ryvald. Fold sammen
Læs mere

Sebastian Kloborg er netop nu i Kina på turné med Den Kgl. Ballet, nærmere bestemt i Shanghai, hvor han på sin runde fødselsdag skal danse den farlige og forførende havånd, Golfo, i »Napoli«.

Andre aftener på Kina-turnéen, der startede i Beijing, danser Sebastian Kloborg heksen Magde i Nikolaj Hübbes nyiscenesættelse af »Sylfiden«. Og meget karakteristisk har Sebastian Kloborg sit eget personlige bud på fortolkningen af den elegante dandy-lignende Madge, som han giver et både følsomt og tragisk islæt.

Sebastian Kloborgs sans for at skabe interessante karaktertegninger har man i den grad også kunnet opleve i forårets genopsætning af Neumeiers »Romeo og Julie«, hvor han fremstillede Julies fætter, Tybalt, som ikke bare en intrigant slagsbror og flirter, men også et tragisk og ensomt menneske. Og i balletkomedien »Don Quixote« var det i forrige måned en stor fornøjelse at se den unge fødselar folde sig ud som den latterlige frier, Gamache.

»Jeg synes, det er rigtig sjovt at skabe karakterer, og elsker, når man kan fortælle lidt mere end bare at lave trin,« siger Sebastian Kloborg.

Som søn af tidligere balletmester Frank Andersen og karakterdanser Eva Kloborg er han født med ballet i blodet.

Men først som 13-årig besluttede han sig for at gå ind i dansens verden, da han på en sommerturné til Japan med forældrene fik øjnene op for det fantastiske sammenhold, der er i et balletkompagni.

Han blev optaget på Det Kgl. Teaters Balletskole, og efter aspirantårene blev han i 2005 ansat som korpsdanser i Den Kgl. Ballet og fire år senere udnævnt til solist.

Allerede som 19-årig var han en smuk Romeo i »Romeo og Julie« og kom siden til at danse i størstedelen af Den Kgl. Ballets repertoire. Han har både været Albrecht i »Giselle«, Lensky i »Onegin« og dansemesteren i »Enetime«, og han har danset i balletter af Kylían og Preljocaj samt kreationer af Neumeier, Rushton og León & Lightfoot.

Men i 2012 søgte Sebastian Kloborg nye udfordringer. Han tog orlov og dansede i to sæsoner hos det fremtrædende moderne kompagni Gauthier Dance i Stuttgart, som han også skabte koreografi til.

Allerede i 2011 var han begyndt at koreografere, og da han i 2014 vendte tilbage til Den Kgl. Ballet som korpsdanser, fortsatte han med at lave mindre værker til bl.a. Den Kgl. Ballets danselaboratorium, Corpus.

Det egentlige koreografiske gennembrud kom i 2015, da han sprang ind og afløste den sygemeldte koreograf Dimo Milev og på blot to måneder skabte værket »Strangers« for 12 dansere til Den Kgl. Ballets program »Take Four« i Skuespilhuset. Et både dramatisk, fortællende og musikalsk værk.

Netop musik er en vigtig inspirationskilde for Sebastian Kloborgs koreografiske virke.

Han har et stort musikarkiv, som han fremover vil bruge flittigt.

For når Kina-turnéen er slut, stopper Sebastian Kloborg som danser i Den Kgl. Ballet for at hellige sig det koreografiske arbejde.

»Jeg har altid været en team-player, og jeg synes, det er fedt at skabe noget sammen med andre,« siger fødselaren, der i marts 2017 skal tilbage til Kina for at koreografere og i juni næste år herhjemme præsenterer sit første værk til Dansk Danseteater.