Ballerina med sprudlende vitalitet

Gitte Lindstrøm slutter en flot og alsidig karriere som solodanser i Den Kgl. Ballet og fortsætter som lærer på balletskolen. 21. juli fylder hun 40 år.

Gitte Lindstrøm i La Bayadère (2012). Foto: Costin Radu Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det blev intet mindre end et kvantespring i Gitte Lindstrøms karriere, da Peter Martins i foråret 1997 lod den kun 21-årige korpsdanser forsøge sig i det krævende dobbeltparti som Odette/Odile i hans nye udgave af »Svanesøen« med Den Kgl. Ballet. Ved sæsonens slutning blev Gitte Lindstrøm udnævnt til solist.

Allerede sæsonen inden havde Peter Martins spottet talentet hos den unge, elegante og alsidige danser, som han hev frem fra korpsets anonymitet og gav et soloparti i sin opsætning af »Barber Violin Concerto« på Gamle Scene.

Senere koreograferede han direkte til den langlemmede ballerina i »Hallelujah Junction«, og i 2002 blev Gitte Lindstrøm gæstedanser hos Peter Martins i New York City Ballet. Men heldigvis for dansk publikum vendte hun tilbage til Det Kgl. Teater, hvor hun har trådt sine dansesko, siden hun som ni-årig kom ind på Det Kgl. Teaters Balletskole.

Udnævnelsen til solodanser kom i 1998 efter hendes glødende og gnistrende dans i partiet som Kitri i »Don Quixote«. Men ikke mindst den dramatiske rolle som Tatjana i »Onegin« blev et af karrierens helt store højdepunkter.

Gitte Lindstrøms evne til at tegne rørende og tragiske karakterer kunne man også opleve, da hun dansede titelrollen i Alexei Ratmanskys »Anna Karenina«. Og med sin store stilistiske spændvidde har hun strålet som ballerinaen i »Etudes«, været elegant prinsesse i »Tornerose« og »Nøddeknækkeren«, en sensuel Nikija i »La Bayadère« og en raffineret ballerina i Balanchines balletter.

Hun tog i den grad kegler som den puertoricanske Anita i Robbins’ »West Side Story Suite«, hvor hun også brugte sit sangtalent. De seneste år har man kunnet opleve hendes stærke karakterspil i roller som den tilknappede pianist i Flindts »Enetime«, den kølige og desperate Lady Capulet i Neumeiers »Romeo og Julie« og den komiske Fru van Everdingen i Bournonvilles »Kermessen i Brügge«.

Til højdepunkterne i fødselarens mange partier i Bournonville-repertoiret op gennem årene hører de fine fortolkninger af Teresina i forskellige udgaver af »Napoli«.

Oprindeligt var planen, at Gitte Lindstrøm, der nu har nået pensionsalderen, i februar skulle have danset af i titelrollen i »Sylfiden«. Et parti hun aldrig har danset. Men i marts kom sønnen Samuel til verden, så Gitte Lindstrøm, der også har datteren Uma på fire år, har haft barselsorlov hele den forløbne sæson.

Til efteråret genoptager den altid veloplagte Gitte Lindstrøm sit arbejde med at undervise de yngste elever på Det Kgl. Teaters Balletskole.