American Gangster fylder 75

Harvey Keitel, der er notorisk kendt for sine utallige roller som skruppelløs mafioso, kom tidligt i sin karriere under Martin Scorseses vinger. 13. maj fylder han 75 år.

Arkivfoto: Marc Alex/AFP Fold sammen
Læs mere
Foto: MARC ALEX
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På skærmen kender vi ham som en rå børste, man absolut ikke skal lægge sig ud med, men Harvey Keitels roller ligger langt fra virkeligheden.

Han blev født 13. maj 1939 som den yngste af en søskendeflok på tre af to ortodokse jøder, der var flygtet fra den stigende antisemitisme i 1930ernes Europa. Familien immigrerede til Brooklyn i New York, der ifølge Keitel selv var »et utroligt farverigt sted at vokse op« i 1950-60erne. En bydel fuld af italienske og jødiske immigranter, sang, dans og musik, har han fortalt.

Her havde Keitel med egne ord »en rigtig fin opvækst«, men det pinte ham, at han i en alder af blot seks-syv år begyndte at stamme i en så voldsom grad, at hans kammerater begyndte at drille ham med hans talehandikap. Det har sat sig dybt i Keitels selvforståelse, for selv om han ikke tilnærmelsesvis stammer i samme grad længere, er der godt halvfjerds år senere stadig spor af det.

»I ny og næ kan jeg godt komme til at stamme, når jeg bliver virkelig nervøs. Men dengang var det meget værre. Mit forsøg på at tage mig barsk ud faldt helt til jorden,« har Keitel tidligere sagt om sine teenageår, hvor han og andre unge så op til datidens store filmstjerner James Dean og Marlon Brando.

Læs også: Mads Mikkelsen i film med Harvey Keitel

Efter at Keitel som helt ung i midt-1950erne blev marinesoldat og tjente sit land i Mellemøsten i nogle år, vendte han tilbage til New York og blev retsreporter i Manhattan Criminal Court.

Ensomheden og tavsheden, som i begyndelsen var de to træk ved jobbet, der tiltalte ham, »at man bare var en flue på væggen og sad og tastede på livet løs uden at sige et kvæk«, begyndte pludselig at nage ham. Så meget at han for en stund overvejede at vende tilbage til marinesoldaterne. I stedet kom der fra uventet kant i 1962 en opfordring fra en kollega i retsbygningen, der ville have Keitel til at tage aftentimer på »Actors Studio«, som var en yndet skuespillerskole på Manhattan, for »at se, hvad det kunne føre til«. Et sted som Keitel i øvrigt i dag driver sammen med Al Pacino og Ellen Burstyn.

Selv om Keitel ikke som andre håbefulde skuespillere havde en skuespilleruddannelse eller et studenterbevis at vise frem, havde han tilsyneladende så meget flair for skuespil, at det kom bag på ham selv. Hans karriere tog nemlig raketfart efter debuten i Edward Albees »The American Dream« i 1965, hvor Keitel ifølge sig selv »både optrådte og gjorde toiletterne rene«, fordi han skulle have økonomien til at hænge sammen.

Det var især instruktøren Martin Scorseses skyld, at Keitel i 1960-70erne landede den ene store rolle efter den anden. Scorsese både finpudsede Keitels talent og castede ham i »Who’s That Knocking at My Door« i 1967, »Street Scenes« i 1970, »Mean Streets« i 1973 og »Alice Doesn’t Live Here Anymore« i 1975 for blot at nævne et par stykker.Nogle af Keitels mest fremtrædende hovedroller kom dog først senere i hans karriere. I Martin Scorseses »Taxi Driver« fra 1976, Ridley Scotts »The Duellists« fra 1978 og »Thelma & Louise« fra 1991, »Bugsy«, som indbragte ham to nomineringer, Oscar såvel som Golden Globe for bedste birolle, for portrætteringen af mafiabossen Mickey Cohen, og hvem kan glemme Quentin Tarantinos udødelige klassikere »Reservoir Dogs« fra 1992 og »Pulp Fiction« fra 1994. For tiden kan han ses i Wes Andersons bio-aktuelle »The Grand Budapest Hotel«.

Læs også: Ny film fra filmbranchens sære snegl

Keitel er som sagt notorisk kendt for sine roller som hårdtslående mafioso-type, der skal banke fornuft ind i hovedet på en hensynsløs Robert De Niro-karakter, gøre et beskidt gerningssted rent, eller være den, der som Jodie Fosters alfons skal holde hende væk fra potentielle kunders trusler. Så meget mere bemærkelsesværdig var hans optræden sidste år i en musikvideo med R&B-silden Beyoncé. Selv synes han bare, at det var sjovt. Også selv om det var en markant mindre rolle, end han er vant til.

»Jeg er en stor fan. Så da Beyoncés kreative musikdirektør, Melina Matsoukas, spurgte mig, kunne jeg ikke nænne at sige nej,« har Harvey Keitel udtalt.