Alle drømmene, hun drømte

En del tror, at Maria Stenz i mange år var dansktopsangerinde. Det var hun nu ikke særlig længe. I stedet har hun haft en lang karriere i dansk teater som skuespiller og teaterleder. 16. august fylder hun 75 år.

Foto: Simon Læssøe Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Stemmen er blevet dybere og sikke et dramatisk sug, der nu er kommet i den.

Er man vant til at høre Maria Stenz synge dansktopklassikerne »Hvor er alle drømmene, du drømte« og »Goddag og farvel« i indspilningerne fra de tidlige 1970ere, husker man en lys og luftig stemme, klar som en sommerdag.

Men på det glimrende album, hun udsendte for nylig, »Fly Me to the Moon«, det første efter mange års pause, er det et livs erfaringer, hun lægger i sine foredrag af nogle af de sange, hun bl.a. gennem årene har sunget i det hav af Kabareter og teaterforestillinger, hun har medvirket i.

Det var sådan set med teatret, at det meste startede. Teaterskolen kom hun ganske vist ikke ind på. I stedet uddannede hun sig til indretningsarkitekt. Men i ungdomsoprørets opbrudstid blev hun indrulleret i børneteaterkredse, selv om hun lige skulle ses an.

»Jeg var sådan en arkitektfrue, der kom kørende i min store, hvide Volvo ude fra Strandvejen,« fortalte hun Berlingske for nylig.

Men hun havde talent for det, og kom hurtigt på TV, hvor hun med sin smukke stemme, sit eksotiske ydre og milde tilstedeværelse blidt talte til børnene på den anden side af TV-skærmen. Men hele tiden fornemmede man et temperament bag den venlige fremtoning. I de progressive kredse, hun var en del af, blev der løftet mangt et øjenbryn, da hun solgte sin sjæl til kapitalismen og indspillede de dansktopklassikere, der stadig er en del af folkearven og altid vil være forbundet med hendes navn.

En egentlig dansktopkarriere blev det aldrig til. I stedet har hun gennem årene udgivet et væld af plader i andre genrer. Og sideløbende kaldte teatret – nu også for voksne. I 1978 var hun med til at starte det lille Teatret ved Sorte Hest på Vesterbro sammen med kollegerne Brigitte Kolerus og Michael Lindvad.

Fra 2001 var hun enedirektør og fortsatte med at spille et kvalitetsrepertoire af ny dramatik og nyere klassikere, indtil hun takkede af ti år senere. Hun voksede til at blive en fremragende karakterskuespiller, hvilket man bl.a. så i Jonas Gardells »Isbjørnene« og i den absurde verdensdramatik, der var en fast tilbagevendende del af repertoiret.

Men også uden for sin egen scene gjorde hun sig gældende, for eksempel med et komisk pletskud i den danske førsteopførelse af musicalen »Les Misérables« på Østre Gasværk Teater.

Men det er »hjemme« på Teatret ved Sorte Hest, at hun på tirsdag har premiere på Kabareten »Cirkus Stenz« sammen med kollegaen Claus Bue og med bl.a. sønnen Jakob som musikalsk akkompagnement.

Maria Stenz har i mange år dannet par med journalisten Jens Nauntofte og har desuden en datter, der er fysioterapeut.