Adam Sandler: Mesteren af dårlige film

50 år, 9. september: Adam Sandler er ifølge kritikere og filmanmeldere en garanti for elendige film. Publikum er dog af en anden holdning.

Foto: Valerie Macon/AFP Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Sandler skraber bunden«, »Røvsyg drengehumor«, »Rædselsfuld film!«. Det er blot tre overskrifter på anmeldelser bragt i Berlingske af film, hvor Adam Sandler spiller hovedrollen, og de mere end antyder, at Sandler-film sjældent opnår kritikernes laurbær.

En undersøgelse – gennemført af onlinemediet Vox tidligere i år – bekræftede den tese. Her blev Sandler placeret på en lidet agtværdig andenplads over skuespillere, der oftest optræder i dårligt anmeldte film – i øvrigt kun overgået af Rob Schneider, Sandlers ven og sidekick i mange af Sandlers film.

Så er Adam Sandler en dårlig skuespiller? Folk, der har set Paul Thomas Andersons vidunderligt skæve kærlighedsfilm »Punch-Drunk Love«, hvor Sandler eminent godt spiller hovedrollen som den tilpasningsbesværede Barry Egan, der samler på kuponer fra helsebuddinger, og hvis forelskelse i Lena udfordres af, at han bliver afpresset og forfulgt af en sextelefon­bagmand, ville helt klart svare nej.

Sandler kan faktisk spille, og den sårbarhed og tristesse, der næsten altid gemmer sig hos de største komikere, tør han give plads i »Punch-Drunk Love«.

Barry-rollerne har imidlertid været forsvindende få siden debuten med »Going Overboard« i 1989. I stedet er det roller som den kiksede bryllups-sanger, Robbie, i »The Wedding Singer«, der fylder op i filmografien, og selv om netop »The Wedding Singer« faktisk har sine øjeblikke og kan tilfredsstille grinesulten på en kaloriefattig rengvejrssøndag, så er det kalorielet underholdning uden hverken vid eller satirisk bid, der er glemt, endnu inden rulleteksterne er færdige.

Måske netop derfor er de populære, så populære at hans film samlet set har omsat for mere end 17 mia. kr. i billetsalg og gjort manden selv til milliadær på sine film.

ADAM SANDLER, DER er født og opvokset i New York, fik som så mange andre amerikanske komikere sit gennembrud på NBCs »Saturday Night Live«. I 1990 blev han ansat som skribent på det ikoniske comedyprogram, og året efter trådte han ind foran kameraet. Snart kom der gang i filmkarrieren, og med »Happy Gilmore« fra 1996 og ikke mindst »The Wedding Singer« fra 1998 manifesterede han sig som en del af Hollywoods nye kuld af comedystjerner, der kunne sælge billetter til MTV-segmentet.

Siden er det blevet til en lang række komedier, og netop Sandlers valg af genre kan måske forklare, hvorfor han konsekvent optræder i film, der får en dårlig modtagelse af filmanmelderne. Vox-undersøgelsen konkluderer således, at kritikerne bedømmer komedier langt hårdere end eksempelvis drama eller dokumentarfilm, hvilket uvægerligt smitter af på en skuespiller som Adam Sandler, der næsten udelukkende har gjort sig i smilets genre.

Sandlers svar på den hårde kritik, han møder?

»Jeg startede ikke med at lave film for at behage kritikerne. Jeg startede med at lave film for at få folk til at grine og for at have det sjovt sammen med mine venner,« sagde han for et par år siden i et interview med The Independent.

Adam Sandler er gift med skuespilleren Jacqueline Titone og parret har to døtre.