For Sebastian Skøtt startede det hele med en god følelse. Som ung teenager i hjembyen Espergærde deltog han tilbage i 2012 i et arrangement for det på det tidspunkt relativt nystartede tøjfirma, Les Deux.
»Les Deux startede jo oprindeligt oppe i Helsingør og Snekkersten, hvor de appellerede meget til det lokale community. Derfor blev jeg inviteret med til nogle friend sales, som foregik hjemme hos den ene ejer, hvor der blev tændt op i grillen, og man kunne købe noget lækkert tøj til en god pris,« fortæller Sebastian.
Så da han nogle år senere, som led i sin uddannelse til markedsføringsøkonom på CBS, skulle søge efter et praktiksted, var valget ikke så svært:
»Jeg havde jo et indtryk af Les Deux som en ung og spændende virksomhed, som gjorde tingene på deres egen måde og turde tænke ud af boksen. Det ville jeg være en del af,« forklarer han.
Havde aldrig foldet en skjorte
Sebastian viste sig hurtigt at være den type medarbejder, der gør en positiv forskel, så i 2019 fik han tilbudt ansvaret for at starte fem fysiske Les Deux-butikker op. Det krævede ikke meget betænkningstid, selvom han – som han selvironisk formulerer det – på det tidspunkt aldrig »havde foldet en skjorte«.
Hans gåpåmod kom også til udtryk ved hans lyst til at dygtiggøre sig, og ikke kun gennem praktik. Der skulle proppes noget teori i hovedet. I 2021 valgte han – sideløbende med sit fuldtidsjob – at studere HD2 International Business på Copenhagen Business School, hvilket hans arbejdsgiver heldigvis bakkede fuldt ud op om:
»Hos Les Deux er det meget op til den enkelte medarbejder. Hvis ledelsen kan se, at der er en idé i det, vil de meget gerne være med til at 'vande planten'. Forstået på den måde, at de selvfølgelig også har en interesse i at få dygtigere medarbejdere ud af det,« fortæller han.
Generelt giver HD-uddannelserne på CBS mulighed for at studere, samtidig med at man har et fuldtidsarbejde. Det er faktisk en del af undervisningen, at man inddrager de studerendes praktiske erfaringer og udfordringer fra erhvervslivet. Uddannelserne kan tilpasses den enkeltes karriere og behov: Man kan for eksempel læse HD2 over to år på deltid eller dele den op over længere tid ved at læse uddannelsen som enkeltfag.
Masser af værktøjer fra dag ét
For Sebastians vedkommende levede studiet op til alle hans forventninger.
»Jeg oplevede det som utrolig relevant og spændende. Fra dag ét fik jeg en masse værktøjer, jeg kunne bruge i min dagligdag. Samtidig har jeg lært en masse om implementering af strategi og kulturforståelse. Her betyder det meget, at alle undervisere er erhvervsfolk, som kommer ude fra den virkelige verden,« fortæller han.
Efter to års studier blev han færdig her i sommer, og siden har der – ligesom før – været nok at se til. I dag har han fået titlen International Sales Executive & Brand Activation Manager, hvilket betyder, at han sidder med områder som B2B, marketing og salg.

Som ansat i en ambitiøs virksomhed med et stærkt fokus rettet mod vækstmuligheder på det internationale marked medfører det en del rejsedage. Og det passer Sebastian fint.
»Jeg er typen, som får energi af at deltage i mange arrangementer, møde mange mennesker og opleve andre kulturer.«
Som en lille familie
Men samtidig er han også glad for samarbejdet med de mange kolleger herhjemme. Efter hans mening er sammenholdet noget af det, der gør Les Deux til en helt særlig arbejdsplads:
»Hos Les Deux føles det som en lille familie, hvor alle hjælper hinanden, uanset rolle og hvor i virksomheden du befinder dig. Hvis der for eksempel er særligt travlt på lageret, pakker vi andre bilen, bestiller pizzaer og knokler sammen på en helt almindelig hverdagsaften.«

Derudover er Sebastian også stolt over firmaets sociale profil, hvor man gennem det såkaldte »Les Deux Legacy«-program støtter forskellige velgørende projekter:
»Sidste år hjalp vi med at bygge en skole i Tyrkiet for syriske flygtninge, men det kan også være en basketballbane for unge i Tribeca i New York. Det betyder meget for mig, hvis man kan bidrage til at gøre tilværelsen en lille smule bedre for nogle mennesker.«
Derfor glæder han sig også til at fortsætte sit arbejde med at placere Les Deux og dets brandunivers med »affordable luxury« til en bred og kvalitetsbevidst målgruppe mere eftertrykkeligt på det internationale verdenskort. Hvad fremtiden ellers bringer, ved han ikke endnu. For som han siger:
»Indtil nu er det gået hurtigere for mig, end jeg turde drømme om. Men der har også været mange bolde i luften undervejs.«
Tilmeld dig Åbent Hus, og hør mere om, hvordan du kan styrke din karriere med en HD fra CBS
