Når du vil køre for sjov

Lotus Elise R er hverken til at komme ind i eller ud af, men sidder man først bag rattet, så bliver man rigeligt belønnet. Det er en rå bil uden dikkedarer, men med køreglæde som noget af det eneste ekstraudstyr.

Foto: Jan Jørgensen Fold sammen
Læs mere

Med et lille tilløb kan man sikkert hoppe over den lille orange bil, der mest ser ud som en fuldblodsracer, der ved en fejl er blevet kogt i vaskehallen.

Når man så læser i specifikationen, at også motorens størrelse er særdeles beskeden, er det svært at tro, at Lotus Elise R er noget af det absolut sjoveste, man kan komme til at køre i udenfor en racerbane.

Den lille brite er så direkte på alle måder, at selv de hvide striber på vejene føles som store ujævnheder, der forplanter sig op gennem rattet og sædet. Selv asfalttypen kan man mærke.

Lotus Elise R har stort set intet i ekstraudstyr, ok, prøvebilen havde aircondition og en radio, men ellers er grundideen, at denne bil skal være så let som overhovedet muligt, og derfor er der ikke fyldt alle mulige luksusting ind i den, der kan gøre live behageligt for chaufføren. Der er beskedne måtter i bunden og noget blødt velouragtigt hen over instrumentbrættet, der nødtørftigt dækker noget af al den aluminium, som bilen er bygget af. Men ellers er det en dyd, at alt ser råt ud.

Og sådan er den såmænd også kørselsmæssigt. Næsten intet ud over det der skal til at bringe bil hurtigt fremad. Ingen esp til at redde udskridninger, ingen servostyring til at lette arbejdet med rattet. Og ingen airbags. End ikke de forholdvis velformede stole byder på den mindste smule polster, og indstillingsmuligheden begrænser sig til frem og tilbage.

Velkommen til Lotus Elite, der på det nærmeste har en negativ udstyrsliste, men til gengæld har en umiddelbarhed som få.

Britiske Lotus har gennem 40 år specialiseret sig i at bygge biler med meget lav vægt. Selv motoren i denne Lotus Elise R lyder som noget af en besparelse. Den er kun på fire cylindre og 1,8 liter, der dog alligevel yder 190 heste.

Men vildt lyder det ikke, men tag ikke fejl for kombineret med den lave vægt, så efterlader den faktisk de 6-cylindrede, Porsche Boxter, Porsche Cayman og BMW Z4 bag sig, når man kører fra 0-100.

Det klarer den lille Lotus nemlig på 5,2 sekunder, og det er tiendedele nok til at få vist de runde baglyger.

Lotus Elise R fås med begrænset differential-spærre, som betyder, at alle kræfter fra Toyota-motoren kommer ned på baghjulene og bliver omsat til fart.

Og lad det være sagt med det samme. Lotus Elise R er noget af en oplevelse at køre i. Den er så anderledes end andre biler. Centermotoren vibrerer lige ind i ryggen på en og giver god lyd fra sig op gennem de tætsiddende gear, og man både mærker og hører, at her går det over stok og sten. Der er ingen servostyring til at hjælpe på vej, så der skal fart i hjulene for at dreje, men så har man til gengæld også en bil, som giver en følelse af, at man har styr på tingene.

Ingen tøven i rattet, ingen fornemmelse af fjedre og støddæmpning, der lige skal vugge færdigt. Centermotoren giver en unik balance, og Elise giver god feedback til chaufføren, og har man først fået den følelse ind i kroppen, så kan man nærmest mærke den i flere dage efter. Men det gør ikke noget.

Til gengæld egner Lotus Elise R sig heller ikke til andet end kørsel for sjov. Hele dens udtryk er britisk roadster, hvilket blot betyder en åben vogn (Elise er en targa), men bruges om de lette, hurtige og ikke mindst små biler. Elise er lige så rund i formerne udvendigt, som vi kender Beethovens stykke af samme navn, men hende her er overraskende kantet og rå indvendigt.

Elise er umanerlig svær at bestige, og har man først trukket den på, så kan scenerne fra udstigningen af en lettere korpulent journalist og en tårnhøj fotograf i bedste fald betegnes som ynkelige. Skal man bevare effekten af at ankomme i det potente køretøj, bør udstigningen afpasses til de mest humoristiske fodgængere har passeret.

Gearingen er lav, højeste moment er på beskedne 181 Nm, og det nås først ved 6.800 omdrejninger, så skal bilen yde noget, så er der konstant høje omdrejninger på, og med den manglende lydisolering går man ikke glip af en eneste decibel nogetsteds fra. Ved høj hastighed forstummer samtale helt automatisk, og man mærker for alvor, hvad ørerne har været udsat for, når man slukker bilen.

Men inden da har man godt nok haft det sjovt. Lotus er en racerbil, der fås med nummerplader.

Desværre har sådan noget en pris. Lotus Elise R koster uden ekstraudstyr 925.000 kroner. Så det er altså ikke kun i hastighed, at den kan måle sig med Porsche og BMW, det kan den også i prisen. Og vælger man Porsche eller BMW Z4, så får man i modsætning til Lotus Elise R biler, som man kan holde ud at cruise omkring i uden at blive øm bagi. Og det er trods alt det, de fleste hurtige biler bliver brugt til i et fartbegrænset land.

De fleste solgte Eliser i Danmark går da også til banekørsel, fortæller MLA-gruppen, der er eneforhandlere af Lotus i Danmark. Så kan man til gengæld nøjes med at betale 350.447 kroner incl. dansk moms.