Wafande er damernes mand

Den danske rapper og sanger Wafande giver både kærlighed og kritik til kvinderne på EP’en »Grand Danois«.

Wafande holder sig ikke tilbage med at vise de mindre flatterende, halvsmålige sider af sig selv, og det er med til at håndbrigeliggøre rapperens ukuelige optimismer. PR-foto Fold sammen
Læs mere

Er der overhovedet noget, der kan få Wafande til at hænge med hovedet? Sådan kan man – uden at nære lede bagtanker – godt komme til at tænke, når man lytter til den danske rapper, sanger og reggae-/dancehall-fanebærer. For det er budskabet om de gode vibrationer, fester og søde damer, Wafande har udbredt på poppede hits som »Gi’ Mig Et Smil« og »Se Mig I Dag«.

På »Himlen For Mig Selv«, den første single fra hans nye EP, »Grand Danois«, kryber en anelse træthed ind i teksten: »Kvinde du har brugt mig op / slidt mig ned / se mig nu og sig hvordan det smager«, synger Wafande om bruddet med en ekskæreste. Det smitter dog ikke af på den soul-inspirerede musik for de knæksende blæsere, vedholdende håndklap og glockenspielet holder stemningen i et luftigt, ubekymret lag.

Wafande er ikke for hellig til at deltage i den gængse konkurrence mellem ekskærester om, hvem der kan have det bedst, vildest og sjovest efter bruddet, når han synger om at flyve til Monaco, mens den tidligere højtelskede »ligger søvnløs alene på Vesterbro«.

Overraskende detaljer

De mindre flatterende, halvsmålige sider af sig selv tør han altså godt vise, og det gør den ukuelige optimisme, der er til stede på alle EP’ens fem numre, mere håndgribelig. Samtidig er »Himlen For Mig Selv« også en afstikker på en udgivelse, hvor hyldester til damer fylder meget. »Lillesøster« roser ... ja, gæt selv hvem og tager den cubanske son cubano-genre til sig med glitrende spansk guitar, synkoperede trompeter og percussion, der smyger sig rundt om stive hofter og omdanner dem til gele.

Man får ikke den store indsigt i, hvorfor den udvalgte kvinde er Wafandes »Et og Alt«. Synthesizere tager over for de hurtige staccato-anslag, guitaren ville have stået for på en traditionel ska-sang, men der er ikke meget nyt under solen på det lidt for lette nummer.

Samtidig siger det næsten mere om mange andre popmusikere og rappere end om Wafande, at en sang som »Min Baby« kunne få mig til at spidse ører. Til trods for et enerverende omkvæd, der gentager titlen om og om igen, blev jeg overrasket over de detaljer, man får om Wafandes »baby«. Hun spiller playstationspil, spiser både KFC-kylling og gedeost og lytter til hip-hop og r’n’b-navne som Drake og The Weeknd.

Det er næsten også lidt sørgeligt, at jeg bliver imponeret over inklusionen af så mondæne detaljer, men »Min Baby« fortæller om en kvinde, der (ligesom de fleste af os) bruger tid på meget andet end blot at pleje udseendet og tilfredsstille mænd. Og sådan en tekst støder man alt for sjældent på i dansk (såvel som international) pop og hip-hop.

Hvem: Wafande.

Hvad: »Grand Danois«, Universal Music Denmark.